Anders denken
HomeGezond levenMentale fitheidCM-geluksplanDenk positief

Anders denken


Spanning, stress, je ongelukkig voelen: ze worden vaak uitgelokt door bepaalde situaties. Maar ook de manier waarop je naar de situatie kijkt en de gedachten die hierbij ontstaan, beïnvloeden hoe je je voelt. 

Neem het voorbeeld van Laura en Piet. Beiden zitten in een file op weg naar het werk. Ze hebben een drukke agenda en worden verwacht op een belangrijke vergadering. 

  • Laura denkt: ‘Ik ga niet door mijn werk geraken. Ze zitten te wachten op mij.’ Ze jaagt zich op en maakt zich kwaad
  • Piet zet een rustig muziekje op en denkt: ‘Het is nu zo, ik kan hier niets aan veranderen.’  

De situatie is voor beiden gelijk. Maar de manier waarop Laura en Piet over de situatie denken, lokt al dan niet stress uit. 

De negatieve gedachten van Laura roepen negatieve emoties, zoals woede, op en zullen een weerslag hebben op haar gedrag. Eenmaal op het werk, zal Laura weinig relaxed de verloren tijd proberen in te halen. 

Denkfouten

De manier waarop je over een situatie denkt, kan stress oproepen maar ook in stand houden

Gedachten en denkfouten als ‘ik ga dit nooit kunnen’, ‘wat gaat hij van mij denken’ gebeuren uit gewoonte en onbewust. Ze voeden negatieve gevoelens. Wie er last van heeft, maakt vaak dezelfde, typische denkfouten. 

  • Veralgemenen
    Op basis van een ervaring algemene conclusies trekken. De woorden ‘steeds’, ‘nooit’, ‘niemand’ duiken vaak op. 
  • Zwart-wit denken
    Redeneren in extremen van goed en slecht. 
  • Negatief anticiperen
    Op voorhand doemdenken. 
  • Van een mug een olifant maken
    Overdrijven en negatieve zaken overwaarderen. 
  • Personaliseren
    Een negatief resultaat op zichzelf betrekken. 

Door je bewust te worden van deze negatieve gedachten en denkfouten, kun je negatieve gevoelens leren voorkomen en aanpakken. Eenmaal bewust, kan het aanleren van denktechnieken helpen om bij te sturen.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen