HomeGezond levenMentale fitheidCM-geluksplanDenk positief

Minder piekeren


Iedereen maakt zich wel eens zorgen en heeft wel eens gedachten als 'stel dat', 'wat als', 'had ik maar'. 

Soms leiden je gedachten een eigen leven, waardoor het nooit stil wordt in je hoofd. 

Piekeren kan erger worden als het een gewoonte wordt. Het zorgt er dan voor dat je steeds verder verdwaalt in gedachten. Je negatieve stemming roept dan andere negatieve ervaringen op. 

Eigenlijk werken onze hersenen het piekeren nog meer in de hand. Je probeert te stoppen met piekeren door tegen jezelf te zeggen dat je moeten stoppen. Maar hoe harder je probeert om niet te piekeren, hoe moeilijker het wordt. 

Tips om minder te piekeren

  • Neem je eigen piekergedrag onder de loep
    Waarover pieker je? Piekeren brengt je niet de inzichten waar je naar zoekt of de oplossingen die je nodig hebt. Betrap je jezelf toch op piekeren, wees er dan alert voor zodat je het sneller kan doorbreken. 
  • Focus je aandacht op iets anders 
    Zoek voor jezelf een leuke gedachte die je tot rust brengt zoals een fijn familiemoment, geplande reis, etentje met vrienden of een vrolijke song. Zodra negatieve gedachten de kop opsteken, probeer je die leuke gedachte op te roepen en hierdoor tot rust te komen. 
  • Analyseer je gedachten
    Ga na of je gedachten je helpen en of ze niet negatiever zijn dan de werkelijkheid. Als je piekert zijn je gedachten vaak negatief gekleurd. Ga na welke positieve gedachten je ervoor in de plaats kan zetten. 
  • Ga na waar je vastloopt
    Blijf je hangen op de waarom-vraag? Blijf je malen over dingen die je niet kan veranderen? Blijf je wikken en wegen? Ga na wat je wil bereiken, welke richting je uit wil en welke actie je kan ondernemen om je doel te bereiken. 
  • Hou elke dag een piekermoment 
    Gun jezelf een kwartier de tijd om te piekeren. Komen er buiten dit moment piekergedachten bij je op? Noteer ze dan en hou ze bij tot je volgende piekermoment.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen