Rotdag opvrolijken
HomeGezond levenMentale fitheidCM-geluksplanDenk positief

Rotdag opvrolijken


Je hebt zo van die dagen: het is druilerig, je hebt nergens zin in, alles gaat mis

Met deze tien tips maak je een sombere dag toch nog zonnig.

Doe iets leuks

Focus je niet op alles wat slecht loopt, want dan wordt je dag alleen maar erger. Doe iets wat je echt leuk vindt zoals jezelf verwennen met een saunabezoek, iets lekkers koken of genieten van een heerlijke cocktail.

Ruim op

Een net bureau of opgeruimd huis kan bevrijdend werken. Sorteer alle papieren die rondslingeren en steek ze in een kaft. Hou grote kuis in je kleerkast of ruim eindelijk de zolder eens op. 

Kruip eens vroeg onder de wol

Slaaptekort kan er voor zorgen dat je je niet al te goed in je vel voelt. Ga daarom eens vroeg naar bed zodat je die rotdag snel kunt vergeten. De volgende dag heb je dubbel zoveel energie om van start te gaan. 

Neem pen en papier

Je gevoelens en bedenkingen neerschrijven kan een hele opluchting zijn. Reflecteren over de dingen helpt je vaak om ze te relativeren. 

Denk aan wat je goed deed

Hoewel je vindt dat alles mis loopt en dat je zelf niets goeds kunt doen, helpt het vaak om stil te staan bij de dingen die je wel goed gedaan hebt zoals gezorgd voor de kinderen, de vuilniszakken buitengezet of lekker gekookt. 

Hup met die beentjes

Sport of beweging zorgt ervoor dat er endorfines vrijkomen in de hersenen waardoor je je gelukkiger voelt. Bovendien focus je je gedachten eens op iets anders. Achteraf geeft het je een voldaan gevoel en ben je opnieuw mentaal fris. 

Leer afstand nemen

Vaak maak je van een mug een olifant. Probeer daarom voor jezelf de vraag te stellen of het probleem of het voorval nog zo belangrijk is, bijvoorbeeld binnen een jaar. Meestal is het antwoord nee. Relativeren is dus de boodschap. 

Zoek mensen op

Jezelf wegcijferen tijdens een slechte dag helpt je niet vooruit. Integendeel, je voelt je alleen maar ellendiger. Contact met vrienden, familie of kennissen zal je eerder een energieboost geven en je aan andere dingen doen denken. Spreek daarom af en blijf niet bij de pakken zitten. 

Doe iets goed

Wanneer je iemand anders helpt of iets nuttigs doet voor een ander, voel je jezelf ook een pak beter. Op die manier help je de wereld en jezelf vooruit. 

Wees dankbaar

Probeer je op het einde van de dag drie dingen te herinneren waarvoor je dankbaar bent. Zo leer je je rotdag te relativeren. Het had immers nog altijd erger kunnen zijn.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen