Ervaar je het leven als een race tegen de klok en wil je even op adem komen? Dat kan via mindfulness: een ervaringsgerichte methode waarbij meditatie een belangrijke rol speelt. 

Sommige mensen ondervinden positieve effecten van mindfulness bij stress of bepaalde pijnklachten. Er werd ook aangetoond dat cognitieve therapie gebaseerd op mindfulness herval van depressie kan helpen voorkomen.

Bewust leven

Mindfulness, ook aandachtstraining genoemd, is een combinatie van Oosterse meditatietechnieken en elementen uit de Westerse cognitieve psychologie. Je traint jezelf om ieder moment bewust in het hier en nu te leven en niet te piekeren over het verleden of de toekomst. 

Dat lijkt eenvoudiger dan het is. Vaak leef je op automatische piloot zonder je echt bewust te zijn van wat je denkt, doet of voelt. Zo kunnen er automatische, negatieve denkpatronen ontstaan die problemen creëren en/of in stand houden. 

Aandacht richten

Mindfulness leert je om je aandacht te richten op de ervaring van het moment

Bij een aandachtstraining wordt de aandacht door middel van concentratie gecentreerd op één punt. Na verloop van tijd zal de training deze concentratie laten uitbreiden tot een moment concentratie. 

Hierdoor verruimt je bewustzijn en kan je negatieve en automatische gedachten herkennen en loslaten. Op die manier sta je evenwichtiger en minder gestresseerd in het leven.

Goed om te weten

CM organiseert regelmatig activiteiten rond mindfullness. Je vindt ze in de CM-agenda.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen