Trek je grenzen en bewaak ze ook
HomeGezond levenMentale fitheidDruk, druk, druk

Trek je grenzen en bewaak ze ook


Heb je ook het gevoel dat iedereen jou voortdurend nodig heeft? Dat je overal tegelijk moet zijn, terwijl jij de hele dag nergens aan toe komt? Zoek je iemand die je kan vertellen waar de nooduitgang is? Dat hebben we allemaal wel eens. Het mag alleen niet elke dag gebeuren en het mag al zeker niet de dagelijkse gang van zaken zijn. 

Voor je ouder werd, kreeg je het misschien nog rond wanneer je op alles en iedereen ‘ja’ zei. Maar een kind opvoeden doe je niet ergens tussen de soep en patatten. Je moet leren om grenzen te stellen. Je moet ‘nee’ leren zeggen. 

Nog zoiets dat achter de schermen gebeurt. We zien vaak niet dat anderen die keuze bewust maken. Dus plots sta jij daar en vraag je je af hoe iedereen het allemaal doet? Het antwoord is: niet. Niemand doet het allemaal. We leren allemaal gewoon om grenzen te trekken.

Durf je grenzen te stellen

Heel wat mensen vinden het moeilijk om assertief te zijn. Vaak hebben mensen wel een idee hoe ze het zouden kunnen aanpakken maar komen ze er niet toe, omdat ze niet durven. Belemmerende gedachten en emoties zorgen ervoor dat je goede voornemens niet omzet in daadwerkelijk actie. Misschien ben je bang voor de reactie van de ander en heb je schrik om een goede relatie te schaden? Je bent bang dat als jij grenzen gaat aangeven, dat anderen jou ook niet meer gaan steunen wanneer jij ze nodig hebt? En deze angsten houden ons tegen, om te doen wat belangrijk is.

Zeg jij vaak 'ja' terwijl je eigenlijk 'neen' wil zeggen? Ga dan eens na welke gedachten en emoties je effectief tegenhouden? Anders gezegd: welke gedachtepatronen belemmeren je om assertief jouw grenzen aan te geven?

Zet belemmerende gedachten om in helpende gedachten

Voorbeelden van belemmerende gedachten

  • ‘Nee’ zeggen, betekent dat ik onmiddellijk moet kunnen reageren. Daar ben ik niet goed in. 
  • Als ik anderen niet meer helpt, moet ik ook niet meer op hun hulp rekenen. 
  • Ik heb schrik dat ze teleurgesteld gaan zijn en daar kan ik niet mee om dus dat wil ik liever vermijden. 
  • Als ik iets weiger, zit iemand anders met een probleem en daar voel ik me dan schuldig over. 
  • Ik ben bang dat ze me egoïstisch gaan vinden. 

Zet deze gedachten om in helpende gedachten

  • Je mag ook bedenktijd nemen om even na te denken wat kan en niet kan. 
  • Ook als je niet altijd beschikbaar bent, ben je nog een behulpzaam persoon. Iedereen trekt wel eens grenzen, dat betekent niet dat mensen mekaar nooit meer willen helpen 
  • Wat is nu eigenlijk het ergste dat er kan gebeuren? Gaat die persoon je laten vallen als vriend omdat je op een vriendelijke en eerlijke manier ‘nee’ zegt? 
  • Je kunt maar goed zorgen voor een ander, als je ook goed zorgt voor jezelf. Zelfzorg is niet egoïstisch maar noodzakelijk om het vol te houden op lange termijn. 

Deze gedachten geven je rust en moed om je eigen grenzen te bewaken en dit ook te communiceren naar je omgeving. 

Stel een actieplan op

Wil jij ook duidelijker je grenzen stellen? De kans is groter dat je er effectief in slaagt als je een actieplan gebruikt.

Meer weten?

Ontdek nog meer praktische tips over hoe je je grenzen kan stellen en spreek erover met andere ouders. Kom naar een sessie van Erna Claes in jouw regio.

Surf naar de CM-agenda voor alle concrete informatie (kies de rubriek ‘Ouders achter de schermen’).

Ga ook naar