HomeGezond levenVoedingAan tafel

Mindful eten


Mindfulness betekent bewust aandacht schenken aan wat er gebeurt in jezelf, je lichaam, je gevoelens, je gedachten en verlangens. 

Maar wist je dat je mindfulness ook kan toepassen op je eetpatroon? Als je mindful eet, doe je dat evenwichtiger en werk je aan een gezond gewicht

Eten in harmonie

Als je je eetpatroon wil veranderen of gewicht wil verliezen, krijg je vaak alleen adviezen over wat je het best wel of niet eet en in welke hoeveelheden. Daarmee lukt het meestal wel een tijdje om gewicht te verliezen, maar velen houden het niet lang vol omdat de veranderingen niet van binnenuit komen. 

En net daarbij kan mindfulness een belangrijke hulp zijn. Je wordt je er bewust van waarom je eet, wat je eet, hoeveel je eet en je geeft aandacht aan je gevoelens en gedachten die aan de basis liggen van dit eetpatroon. Mindful eten betekent eten in harmonie met zichzelf, met anderen en met de wereld.

  • Met zichzelf
    Je leert luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. Je eet niet langer op automatische piloot of je propt je niet vol omwille van moeilijke emoties. Je kiest ook meer voor natuurlijke voeding. Voeding vol smaak-, kleur- en geurstoffen is misleidend voor je lichaam. Zolang je niet bewust stilstaat bij wat je lichaam werkelijk wil, krijgt het vaak te veel calorieën te verwerken en loop je risico op gewichtstoename.
  • Met anderen
    Je kunt je aanpassen aan sociale situaties en bent niet obsessief bezig met je eigen manier van eten.
  • Met de wereld
    Je realiseert je dat plantaardige voeding een zeer goede energiebron is en minder belastend voor de wereld. Als je nadenkt over de wereld die je aan je kinderen wil nalaten, kies je misschien ook bewust om af en toe eens vegetarisch te eten.

Tips

  • Eet met aandacht en vermijd afleiding. Zet geen radio of tv aan, bespreek geen problemen, lees geen boek of krant maar concentreer je op je eten.
  • Zet je aan tafel om te eten. Doe dit niet vlug tussendoor in de zetel.
  • Schep minder op dan wat je denkt te kunnen opeten en neem kleine happen.
  • Eet met je niet-dominante hand. Zo eet je trager en ongeveer dertig procent minder. 
  • Leg je bestek af en toe neer en adem dan eens bewust in en uit. Zo kan je steeds beslissen of je nog meer wil of niet. 
  • Organiseer je keuken zodanig dat je gezonde producten eerst ziet. Zet snoep, koekjes en frisdrank achteraan de koelkast of in de bovenste kast.
  • Drink twintig minuten voor je gaat eten een glas water. Zo ga je bewust (minder) eten.
  • Voel of je al genoeg hebt. Hou er rekening mee dat het ongeveer twintig minuten duurt vooraleer je hersenen het signaal kunnen geven dat je genoeg gegeten hebt. Heb je na die tijd nog honger, kan je nog wat extra opscheppen. Langzaam eten is dus de boodschap. 
  • Kauw goed. Het bevordert de spijsvertering en je staat langer stil bij wat je eet. Het geeft je ook de kans om echt te genieten van wat je eet.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen