HomeGezond levenVoedingAan tafel

Op het werk

Dagelijks worden duizenden lunchboxen klaargemaakt. 

Met onderstaande tips kun je op een eenvoudige, lekkere en gezonde manier variëren en combineren zodat je elke middag weer uitkijkt naar je maaltijd. 

  • Zorg voor groenten in je lunchbox: een paar blaadjes sla, een paar schijfjes tomaat of komkommer, een paar radijsjes of kleine wortels zorgen meteen voor een frisse smaak. Neem ze apart mee en snij ze ter plaatse als dat mogelijk is. Vers gesneden ogen en smaken ze lekkerder.
  • Geef de voorkeur aan volkoren of andere donkere broodsoorten. Koop ter afwissling regelmatig een andere broodsoort: volkorenbrood, roggebrood, bruin brood, 7-granenbrood, notenbrood, … Sandwiches, croissants en koffiekoeken zijn geen goed idee omdat ze veel vetten en suikers bevatten.
  • Varieer in beleg en geef de voorkeur aan plantaardige varianten. Je kan kiezen voor humus, gegrilde of rauwe groenten, groentenspread, notenpasta. Ook een paar schijfjes mozzarella, een sneetje gerookte zalm of platte kaas met radijsjes kunnen heerlijk smaken. Vlees beperk je het best tot één keer per week en geef de voorkeur aan kip- of kalkoenfilet.
  • Een boterham met zoet beleg zoals confituur, honing of choco kan natuurlijk ook maar met mate. Ze brengen immers veel vet en/of suiker aan. Maar waarom geen fruit als beleg of rozijnenbrood, als je zin hebt in zoet?
  • Beperk de hoeveelheid smeerpasta op de boterham. Een mespuntje minarine of margarine volstaat.
  • Neem ook eens een pasta- of rijstsalade mee. Ideaal om restjes van de vorige dag te verwerken. Je kunt pasta of rijst gemakkelijk combineren met gebakken kip, garnalen, feta, gerookte vis, stukjes fruit, blokjes kaas of noten. Dressing of een (light)sausje neem je het best in een apart potje mee.
  • Eet als dessert een stuk vers fruit of een potje yoghurt (of combineer beide).

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen