HomeGezond levenVoedingAan tafel

Porties


Vraag je je soms af hoeveel je van wat mag eten? Of vind je het moeilijk om niet te veel ongezonde voedingsmiddelen te eten? 

Onze tips helpen je op weg.

Je bord bepaalt de porties

  • Omdat we gewend zijn om ons bord leeg te eten, bepaalt de grootte van het bord vaak de portie die we eten. Kies een kleiner bord en wacht even als je bord leeg is, alvorens je opnieuw opschept. Het duurt ongeveer twintig minuten voor je brein het signaal geeft dat je voldoende gegeten hebt. Door even te wachten eet je niet te veel en vermijd je een overvol gevoel. 
  • De warme maaltijd bestaat hoofdzakelijk uit een ruime portie groenten die de helft van je bord in beslag neemt. Aardappelen, rijst of deegwaren nemen een vierde van je bord in; een portie vlees, vis, eieren of vervangproducten krijgt ook een vierde van je bord. 
  • Kies je voor een maaltijd die voor meer dan de helft uit groenten bestaat of voor salades mag je een groot bord nemen.

Kijk, weeg en weet

  • De voedingsdriehoek geeft je een idee hoeveel je het best van wat eet. 
  • Bekijk de verpakking in de winkel. Je vindt er informatie zoals het gewicht van het voedingsmiddel. Zo zal je merken dat een stuk vlees van 100 gram niet groter is dan je handpalm. 
  • Door de voedingsmiddelen te wegen, weet je hoeveel je op je bord krijgt. Het vraagt wat meer tijd, maar je zal algauw de hoeveelheden juist kunnen inschatten zonder weegschaal. Van pasta nemen we vaak meer dan de 60 à 70 gram (ongekookt) die we nodig hebben.

Meer tips

  • Zet de potten niet op tafel. Zo vermijd je dat je meer neemt, dan je nodig hebt. 
  • Een gezonde portie start in de winkel. Koop niet meer dan je nodig hebt. Plan wat je gaat eten en bepaal vooraf de juiste hoeveelheden. 
  • Laat je portie niet bepalen door de zak of verpakking van chips of nootjes. Doe een handvol in een kommetje en hou het erbij. De rest berg je op in de kast, liefst zo hoog mogelijk.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen