Als veganist
HomeGezond levenVoedingAan tafel

Als veganist


Veganisten weren niet alleen vlees en vis maar ook alle andere dierlijke producten zoals melk, kaas en eieren. Hun voeding beperkt zich uitsluitend tot plantaardige voedingsmiddelen.

In vergelijking met vegetariërs die bijvoorbeeld wel melkproducten nemen, heb je als veganist een veel grotere kans op voedingstekorten, zeker wat vitamine B12, ijzer en calcium betreft. Met gezondheidsproblemen als gevolg. Zo kan een gebrek aan vitamine B12 bloedarmoede en onherstelbare schade aan het zenuwstelsel veroorzaken. De inname van calcium via groenten, zaden, noten en gedroogde vruchten volstaat meestal niet om de behoefte te dekken.

Om als veganist een tekort aan vitamine B12 te vermijden, moet je voedingssupplementen innemen.
De inname van voldoende calcium zonder verrijkte dranken is mogelijk, maar minder evident dan vaak gedacht wordt. Om calciumtekorten tegen te gaan, drink je daarom het best verrijkte voedingsmiddelen (bv. calcium-verrijkte sojadrinks) of gebruik je supplementen. 

Voor kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven is veganisme eerder af te raden wegens een verhoogd risico op bepaalde voedingstekorten.

E. Rummens en M. Callens, preventie-artsen CM

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen