Voldoende kauwen
HomeGezond levenVoedingAan tafel

Voldoende kauwen


Goed voor de gezondheid

Voldoende kauwen heeft een invloed op je gezondheid.

  • Kauwen is de eerste stap in de spijsvertering. Het voedsel wordt vermengd met speeksel, wat de spijsvertering bevordert. Bovendien helpt speeksel je mond reinigen.
  • Tijdens het kauwen worden signalen naar de hersenen gestuurd over de kenmerken van het voedsel zoals over de smaak en structuur. Hierdoor wordt het spijsverteringsstelsel in actie gezet.
  • Door te kauwen maak je je kauwspieren en je kaken sterker, wat een positieve invloed heeft op je gebit.
  • Als je te weinig kauwt, blijven er gemakkelijker resten van zachte voeding aan de tanden kleven. Je vergroot dus je kans op tandplak en gaatjes in de tanden.
  • Langzaam eten en goed kauwen zorgen ervoor dat je minder snel een opgeblazen gevoel krijgt en helpen om bepaalde aandoeningen zoals het prikkelbare darmsyndroom, een opgezette buik of kolieken te voorkomen of te verminderen.
  • Als je grote stukken doorslikt, wordt het eten niet goed verteerd. Hierdoor ontstaan er gas en een teveel aan bacteriën in de darmen. Winderigheid en een onregelmatige stoelgang zijn vaak het gevolg.

Goed voor een gezond gewicht

Terwijl je kauwt, maken je hersenen histamine aan. Dat is een hormoon dat ongeveer vijftien tot twintig minuten na je eerste hap vrijkomt en je een verzadigingsgevoel geeft. Door langzaam te kauwen geef je je lichaam de tijd om dit hormoon vrij te geven. Stop je heel snel iets achter de kiezen, dan eet je meer dan wat je eigenlijk nodig hebt. Wie langzaam kauwt en eet, is ook minder geneigd om tussendoor te snoepen.

Kauwen doet heel wat zenuwen werken die in contact staan met het centrale zenuwstelsel en meer bepaald de hypothalamus. Dat is het gebied dat het hongergevoel regelt. Hoe meer je kauwt, hoe meer signalen je hersenen dus krijgen dat je aan het eten bent.

Door te kauwen verbruik je energie. Een onderzoek van het Franse landbouwinstituut toont aan dat zacht voedsel tot een gewichtstoename leidt, terwijl er bij vaster voedsel juist meer energie wordt verbrand.

Rustig kauwen helpt je om te letten op de signalen van je lichaam en zorgt ervoor dat je meer van je voeding kunt genieten. Je proeft immers meer ingrediënten en aroma’s en tegelijk eet je minder snel te veel.

Tips

  • Kauw zo lang als nodig om het voedsel volledig fijn te malen zodat het door de vermenging met het speeksel klaar is voor vertering.
  • Kies vaker voor vast voedsel zoals rauwkost (bv. wortelen), volkorenbrood, vlees en beetgare groenten. Geef eens meer de voorkeur aan een appel kauwen in plaats van er appelmoes van te maken. En kies af en toe voor crackers in plaats van croissants of een boterham in plaats van cornflakes met melk.
  • Laat je niet misleiden: kauwgom kauwen heeft niet dezelfde positieve effecten als voedsel kauwen!

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen