HomeGezond levenVoedingFeiten en fabels

Feiten en fabels over voeding en kanker


Heel wat gezondheidsclaims beloven je dat de kans op kanker indrukwekkend zal verlagen als je een bepaald voedingsmiddel eet. 

Wat mag je geloven en wat zijn mythes?

De complexiteit van voeding

Voedingswetenschap is complex. Effecten van voeding op gezondheid zijn heel moeilijk te onderzoeken, omdat je met veel factoren te maken hebt. Je gezondheid wordt onder andere ook bepaald door je genetisch materiaal, je leefomgeving en andere leefstijlfactoren zoals roken en lichaamsbeweging. 

Op basis van één onderzoek kan je bijgevolg geen conclusies trekken. Voor betrouwbare conclusies moeten er meerdere vergelijkbare onderzoeken zijn. 

In de media vind je wekelijks berichten over nieuwe onderzoeken waarbij een spectaculaire titel de lezer moet lokken. Helaas gaat het al te vaak over onderzoeken waar je geen conclusies kan uit trekken.

Feiten: wat verlaagt het risico op kanker?

  • Wees matig met rood en bereid vlees
    Indien iedereen zich houdt aan maximaal 500 gram rood en bereid vlees per week, zullen tien tot twintig procent minder mensen darmkanker krijgen. Dit blijkt uit onderzoek, maar zegt niets over je individueel risico. Het is evenwel aangewezen om matig te zijn met rood vlees en de ermee bereide vleesproducten, zoals gehakt en charcuterie. 
  • Beperk alcohol
    Matige alcoholconsumptie verhoogt bij vrouwen het risico op borstkanker, en bij mannen en vrouwen het risico op kankers van de mond, de keelholte en de slokdarm.
    Hoge alcoholconsumptie doet ook het risico op darmkanker toenemen en het veelvuldig drinken van bier en sterke dranken is geassocieerd met longkanker.
    Het is aanbevolen om alcohol te beperken tot maximaal tien consumpties per week. Wil je geen risico lopen, drink je beter geen alcohol. Doe je het wel, spreid je dit het best over meerdere dagen in de week en drink je een aantal dagen niet. Jongeren onder de 18 jaar drinken beter geen alcohol. 
  • Vermijd overgewicht
    Door overgewicht en een bierbuik te vermijden, verlaag je het risico op kanker.

Mythes

  • Sommige voedingsmiddelen verlagen het risico op kanker
    Niet juist. Er zijn helaas geen voedingsmiddelen die door de aanwezigheid van een bepaalde voedingsstof in staat zijn om kanker te voorkomen. Ook voedingssupplementen en superfoods, zoals blauwe bessen, verlagen het risico op kanker niet.  
  • Een microgolfoven is schadelijk
    Niet juist. Het gebruik van de microgolfoven heeft noch een schadelijk effect op je gezondheid, noch een kankerverwekkend effect. 
  • Zoetstoffen zijn kankerverwekkend.
    Niet juist. Uit dierproeven blijkt dat de toediening van een hoge dosis sacharine en cyclamaat een kankerbevorderend effect heeft. Het gebruik van deze zoetstoffen is wettelijk gelimiteerd zodat een hoge dosis voor menselijke consumptie onmogelijk is. Van aspartaam en stevia is daarentegen nog nooit een kankerverwekkend effect aangetoond, niet bij de mens en ook niet bij dieren.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen