Voedingsdriehoek
HomeGezond levenVoeding

Voedingsdriehoek


Het nieuwe voedingsmodel staat letterlijk op zijn kop

Een overzicht van wat je kan eten en hoe je er het best mee aan de slag gaat.

voedingsdriehoek groot

bol 1
Water is cruciaal voor de vochtbalans van je lichaam. Daarom krijgt het voorrang boven alles.
bol 2

Voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong met een gunstig effect op de gezondheid: 

  • groenten
  • fruit
  • volle granen
  • aardappelen
  • peulvruchten
  • noten en zaden
  • plantaardige oliën (en andere vetstoffen rijk aan onverzadigde vetzuren)  

Kies zoveel mogelijk de weinig of niet-bewerkte versie.

bol 3

Voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong met een gunstig, neutraal of onvoldoende bewezen effect op de gezondheid: 

  • vis 
  • yoghurt 
  • melk 
  • kaas 
  • wit vlees (gevogelte) 
  • eieren 

Kies ook hier voor de weinig of niet-bewerkte variant.

bol 4

Voedingsmiddelen van dierlijke of plantaardige oorsprong die mogelijk een ongunstig effect hebben op de gezondheid: 

  • rood vlees 
  • boter 
  • kokos- en palmolie (vetstoffen rijk aan verzadigde vetzuren) 

Deze producten bevatten wel nog nuttige voedingsstoffen ( bv. ijzer in rood vlees, vetoplosbare vitaminen in boter).

bol 5

Sterk of ultrabewerkte producten waaraan heel wat suiker, vet en/of zout is toegevoegd en waarvan het ongunstige gezondheidseffect werd aangetoond. Ze zijn van dierlijke of plantaardige oorsprong: 

  • bereide vleeswaren
  • frisdrank
  • alcohol
  • snoep
  • gebak
  • snacks
  • fastfood

Deze rode categorie staat los van de driehoek. De producten zijn overbodig in een gezond voedingspatroon. Eet ze niet te vaak en niet te veel.

Basisprincipes

  • Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding
    Groenten, fruit, volle granen en peulvruchten genieten de voorkeur. Vul ze aan met kleinere hoeveelheden noten en plantaardige olie. Voeding van dierlijke oorsprong, zoals vlees, vis en kaas, hoef je niet volledig van je menu te schrappen maar kleine porties volstaan. Wissel rood vlees, gevogelte en plantaardige eiwitbronnen (peulvruchten of tofu) af. 
  • Vermijd ultrabewerkte voeding
    Snoep, koekjes, chips, frisdrank, wijn en bier vermijd je het best zoveel mogelijk. Ze bevatten veel witte bloem, suiker, vet, zout of alcohol, en bieden geen meerwaarde voor je lichaam. 
  • Verspil geen voeding en matig je consumptie
    Leer afgaan op je buikgevoel: weet wanneer je honger hebt of verzadigd bent. Eet aan tafel, doe het langzaam en geniet ervan. Ban afleiding uit je buurt: tv uit, smartphone aan de kant. Neem kleine porties van wat minder gezond is. 

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen