HomeGezond levenVoedingVoedingswarenAllerlei

Maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers zijn dieetproducten die bedoeld zijn om gewone maaltijden te vervangen. Ze bevatten weinig calorieën maar wel alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Ze kunnen je helpen om gewicht te verliezen als je ze op een verantwoorde manier gebruikt.

Maaltijdvervangers zijn onderworpen aan een specifieke reglementering. Zo moeten ze bijvoorbeeld tussen de 200 en 400 kcal aanbrengen, de aanbevolen hoeveelheden van de verschillende voedingsstoffen bevatten en de vermelding ‘maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing’ dragen.

Je kunt ze kopen in apotheken, warenhuizen, bij voedingsdeskundigen, in fitnesscentra of zelfs via internet.

Maaltijdvervangers kunnen je op korte termijn helpen wanneer je om medische redenen snel gewicht moet verliezen. 

Geen tovermiddel

Omdat je op korte tijd veel gewicht kan verliezen, lijken maaltijdvervangers op het eerste gezicht een handig hulpmiddel. Er zijn evenwel heel wat nadelen aan verbonden. 

  • Als je enkel maaltijdvervangers gebruikt, leer je niet je voedingsgewoonten aan te passen. Stop je met deze producten en verval je weer in je oude eetpatroon, dan komen de verloren kilo’s er snel weer bij en vaak nog in een groter aantal (het zogenaamde jojo-effect).
  • Maaltijdvervangers bieden weinig variatie in smaak en textuur, waardoor ze snel gaan vervelen.
  • Het zijn vaak papjes of drankjes, die je geen voldaan gevoel geven omdat je niet moet kauwen en ze weinig plaats innemen in je maag.
  • Ze kunnen tot tekorten leiden als je ze gedurende langere tijd gebruikt.
  • Maaltijdvervangers zijn heel duur.
  • Het sociale aspect van samen eten vervalt omdat je voor een maaltijdreep of poederdrankje niet zo snel gezellig samen aan tafel gaat zitten.

Verantwoord gebruik

  • Vraag eerst advies aan je arts of voedingsdeskundige vooraleer je start met het gebruik van maaltijdvervangers. Ga niet op eigen houtje experimenteren.
  • Gebruik maaltijdvervangers om maximaal een of twee maaltijden per dag te vervangen.
  • Stel de andere maaltijden en/of tussendoortjes evenwichtig samen met behulp van de voedingsdriehoek. Zorg vooral voor veel groenten en fruit die de nodige voedingsvezels aanbrengen zodat je langer een voldaan gevoel hebt.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen