HomeGezond levenVoedingVoedingswarenAllerlei

Olie

Plantaardige oliën zijn de belangrijkste bron van vitamine E en onverzadigde vetten, die beschermen tegen hartziektes. Daarom zijn ze een onderdeel van een evenwichtige voeding.

Soorten

Sommige oliën zoals maïs-, raap-, soja-, palm- en katoenzaadolie worden in veel voedingsmiddelen verwerkt. Andere zoals olijf-, zonnebloem-, arachide-, sesam- of saffloerolie worden voor consumptie verkocht. Soms worden ze door elkaar gebruikt.
Elke oliesoort heeft zijn eigen specifieke samenstelling en bijbehorende voordelen. Regelmatig afwisselen tussen verschillende plantaardige oliën is dus een aanrader.

Gebruik en bewaring

  • Oliesoorten die rijk zijn aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren, zoals olijf- en arachideolie, kunnen verwarmd worden. Olie rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren en vooral aan omega3-vetzuren gebruik je bij koude gerechten. Op het etiket van de fles lees je vaak waarvoor de olie geschikt is.
  • Kies steeds voor vloeibaar frituurvet of –olie.
  • Verhit olie nooit boven 175°C. Als de olie begint te walmen, is ze te heet.
  • Bewaar olie op kamertemperatuur in een goed afgesloten, donkere verpakking. Dan blijft ze een half jaar houdbaar na opening van de verpakking.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen