HomeGezond levenVoedingVoedingswarenAllerlei

Suiker

Suiker is alomtegenwoordig in onze voeding. Het wordt toegevoegd omwille van de zoetheid, maar wordt ook gebruikt als bewaarmiddel, als smaakversterker en om structuur te geven aan voedsel. 

Het staat dan ook vast dat we te veel suiker eten. Maar betekent dit dat we alle suikers moeten bannen?

Soorten

Er zijn twee groepen suikers.

  • Vrije suikers
    • Dit zijn alle toegevoegde suikers. Je vindt ze onder meer in koeken, snoep, frisdrank en choco. Maar ook in producten waar je het niet van verwacht, zoals soep, wordt vaak suiker toegevoegd. Op het etiket van bereide voedingsmiddelen lees je of er suiker is toegevoegd. 
    • Daarnaast behoren ook natuurlijke suikers zoals in honing, stroop en fruitsap tot de vrije suikers. 
  • Suikers in fruit, groenten en melk
    Deze hebben geen nadelig effect op je gezondheid. Bovendien bevatten fruit, groenten en melk ook broodnodige vitaminen, mineralen en vezels.

Hoeveel is te veel?

Volwassenen en kinderen beperken hun dagelijkse inname van vrije suikers het best tot maximaal 10 procent van hun totale energie-inname. 

Voor een volwassen vrouw met een gemiddelde energie-inname van 2.000 kcal betekent dit maximaal ongeveer 50 gram vrije suikers of tien klontjes. Dit komt overeen met twee glazen cola van 25 cl of 100 gram pure chocolade.  

Maar het mag uiteraard ook met minder. Een beperking tot 25 à 30 gram vrije suikers per dag zou bijkomende gezondheidsvoordelen bieden.

Pro en contra

Vrije suikers bieden weinig of geen meerwaarde aan een gezonde voeding. Ze leveren voornamelijk lege calorieën en zijn bij een overmatige consumptie medeoorzaak van een onevenwichtig eetpatroon met de nodige gezondheidsrisico’s tot gevolg. Je kan bijvoorbeeld gemakkelijk veel frisdrank drinken zonder een verzadigd gevoel te krijgen. Hierdoor speel je op korte tijd heel wat suiker - en calorieën - naar binnen, waardoor je andere, noodzakelijke voedingsmiddelen links laat liggen.  

Er is een verband tussen de inname van suiker en tandbederf. Vooral de hele dag door suikerrijke voeding eten of drinken is een aanslag op je tanden. Hou je daarom aan zes eetmomenten per dag.

Suikers zijn evenwel niet altijd even slecht. Het lichaam heeft immers continu nood aan energie. In sommige omstandigheden heeft het een extraatje nodig. Suiker kan die boost leveren. Bovendien zijn je hersenen en rode bloedcellen afhankelijk van suiker.

Wat als je zin hebt in zoet?

Suiker is niet per definitie slecht. Het wordt pas ongezond als je er te veel van eet

  • Maak een onderscheid tussen de vrije suikers en suikers in fruit, groenten en melk. Deze laatste genieten duidelijk de voorkeur. 
  • Vrije suikers moet je niet volledig verbannen, maar beperk het gebruik ervan. Dit komt je gezondheid ten goede.
  • Frisdranken vervangen door light-frisdranken of suiker door zoetstof zorgt voor minder calorieën. Maar ook met deze zoete light-producten blijft het verlangen naar zoet en heb je een verminderd verzadigingsgevoel omdat ze geen of minder energie leveren. Een stuk fruit is een betere oplossing om je zin in zoet te vervullen.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen