HomeGezond levenVoedingVoedingswarenAllerlei

Superfoods


Steeds meer mensen vallen voor de geneeskrachtige eigenschappen die superfoods volgens producenten en reclamemakers hebben. 

Maar hoe gezond zijn superfoods echt? 

Wat?

Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, kokosnootolie, hennepzaad en tarwegras. En ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis, olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade worden als superfoods aangezien. 

Superfoods zouden door een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten, positieve effecten hebben op onze gezondheid zoals:

De term 'superfood' is niet wettelijk omschreven en iedereen mag hem gebruiken. Omdat er geen officiële definitie is, geven producenten de stempel 'superfood' aan uiteenlopende voedingsmiddelen die in samenstelling verschillen. 

Waarom populair?

Superfoods zijn populair omdat:

  • gezond eten een trend is; 
  • velen het fijn vinden om op een zo gemakkelijk mogelijke manier gezond te leven;
  • producten met het label 'superfood' de indruk geven dat ze beter zijn dan 'gewone' gezonde voeding zoals groenten en fruit.

Baat het niet, dan schaadt het niet?

Veel eten van één bepaalde fruit- of groentensoort met het label 'superfood' betekent doorgaans dat je minder andere soorten eet. Maar één voedingsmiddel kan niet alle essentiële voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten is dan ook de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Sommige superfoods bevatten ook voedingsstoffen die minder goed zijn voor je gezondheid. Hoewel er aanwijzingen zijn dat cacao een gunstig effect heeft op de bloedvaten, bevat chocolade ook veel calorieën en verzadigd vet. Dit verhoogt de kans op hart- en vaatziekten

Daarnaast zijn de geclaimde gezondheidseffecten van sommige superfoods onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Het onderzoek naar de geneeskundige werking ervan staat nog in zijn kinderschoenen. 

Tot slot moeten heel wat superfoods een lange weg afleggen alvorens ze op je bord terechtkomen. Hierdoor verhoogt de kostprijs en wordt het milieu extra belast.

Conclusie

De meeste superfoods zijn goed voor je gezondheid, maar niet beter dan de groenten en het fruit die we doorgaans eten. 

Je kan geregeld superfoods eten als je dit lekker vindt. Maar ze bieden geen meerwaarde als je evenwichtig eet. De basis van een gezond voedingspatroon blijft immers voldoende en genoeg variatie in fruit en groenten, aangevuld met regelmatige beweging.

Ga ook naar