HomeGezond levenVoedingVoedingswarenAllerlei

Zout

Het zout dat je in voeding gebruikt, is natriumchloride of NaCl. Het element natrium is van vitaal belang voor je organisme en is belangrijk voor verschillende functies zoals de overdracht van zenuwprikkels, de samentrekking van de spieren en het behoud van de vochtbalans. 

Je hebt dus zout nodig maar slechts in kleine hoeveelheden

Als je zout gebruikt, kies je het best voor jodiumzout. Jodium is immers van nature weinig aanwezig in de voeding.

Hoeveel?

Voor volwassenen volstaat 5 gram zout per dag. Hierbij hoort zowel het zout dat je gebruikt om maaltijden te bereiden als het verborgen zout dat van nature in veel voedingsmiddelen aanwezig is. Dat chips, nootjes en crackers zout bevatten, ligt voor de hand. Maar er zit ook zout in heel wat producten waar je het niet verwacht, zoals brood, vleeswaren (bv. salami en ham), kaas, industrieel bereide soep, koekjes en ontbijtgranen. Daarom ben je het best niet te kwistig met zout bij het bereiden van maaltijden. 

Aan de voeding voor kinderen en jongeren voeg je beter geen zout toe. Voor hen ligt de aanbevolen maximale hoeveelheid per dag immers lager:

  • 1- tot 3-jarigen: 1,25 gram;
  • 4- tot 6-jarigen: 1,75 gram;
  • 7- tot 10-jarigen: 3 gram;
  • 11- tot 18-jarigen: 4 gram.

Gezondheidsrisico’s

Te veel zout gebruiken is slecht voor de gezondheid. Het leidt immers tot verhoogde bloeddruk. Hart en bloedvaten worden langzaam beschadigd tot er een hartinfarct of andere hart- en vaatziekten volgen. Het probleem is vaak dat de schade te laat wordt opgemerkt omdat je niet weet dat je lijdt aan verhoogde bloeddruk.

Zoutarm

Wanneer 100 gram van een voedingsproduct 0 tot 0,3 gram zout bevat, wordt het als zoutarm beschouwd.

  • Voedingsmiddelen die per 100 gram 0,3 tot 1,5 gram zout bevatten, zijn aanvaardbaar.
  • 1,5 gram zout per 100 gram voedingsmiddel is te zoutrijk en dus te mijden.

Soms wordt de hoeveelheid natrium opgegeven in de plaats van de hoeveelheid zout. Een gram natrium komt overeen met 2,5 gram zout.

Praktische tips

  • Verminder geleidelijk aan je zoutgebruik. Na een drietal weken is je smaak er aan gewend en is je hele organisme aangepast.
  • Kies voor zoutarme producten.
  • Beperk het gebruik van zoutrijke producten zoals vleeswaren, gerookte vis, smeerkazen, snacks en chips.
  • Voeg weinig of geen zout toe bij de bereiding van warme maaltijden.
  • Beperk het gebruik van kant- en klaarmaaltijden en groenten uit blik die doorgaans vrij zoutrijk zijn.
  • Vervang zout als smaakmaker eens door verse of gedroogde kruiden, peper, look, citroensap.
  • Let op met kruidenmengelingen die vaak ook zout bevatten.
  • Kijk op de verpakking van voedingsmiddelen na hoeveel zout ze bevatten.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen