Dranken
HomeGezond levenVoedingVoedingswaren

Dranken


Water is onmisbaar in een evenwichtige voeding. Per dag drink je als volwassene het best 1,5 liter water om je vochtgehalte op peil te houden. 

Soms drink je beter meer, bijvoorbeeld bij warm weer, na sport of een zware fysieke inspanning, na lange tijd in verwarmde aircolucht, bij zwangerschap, tijdens borstvoedingsperiodes, bij ziekte of na het eten van vezelrijke voeding.

Naast water, kunnen koffie en thee (zonder suiker) en water met een smaakje zorgen voor extra vocht en afwisseling. 

Frisdrank, energiedrank, sportdrank en alcohol behoren tot de restgroep en schrap je het liefst zoveel mogelijk. 

De kleur van je urine geeft aan of je al dan niet voldoende drinkt. Bij kleurloze of lichtgele urine drink je voldoende. Donkergele urine geeft aan dat je het best meer water drinkt. 

Tips

  • Drink zoveel mogelijk verspreid doorheen de dag en niet alleen tijdens de maaltijd. 
  • Zorg dat je altijd een drinkfles gevuld met leidingwater bijhebt: gezond en milieuvriendelijker dan plastic flessen. Kraantjeswater wordt heel vaak gecontroleerd en is van goede kwaliteit. Het moet niet worden verpakt of getransporteerd. En het is veel goedkoper dan flessenwater. 
  • Dek je de tafel? Zet dan meteen ook water klaar. 
  • Water met een smaakje kan je stimuleren om meer te drinken. Voeg bijvoorbeeld wat munt, citroen of komkommer toe aan je kraantjeswater.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen