Alcohol
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenDranken

Alcohol


Alcohol is niet nodig voor een evenwichtige voeding en situeert zich daarom in de rode categorie, los van de voedingsdriehoek. Alcohol kan zelfs bij te hoge inname je gezondheid schaden. 

Wil je geen risico lopen, dan drink je beter geen alcohol.

Schadelijk

Alcohol drinken is schadelijk omdat:

  • het verslavend kan worden;
  • het lever- en pancreasaandoeningen, hartziektes en kankers kan veroorzaken;
  • je meer kans loopt op een ongeval;
  • alcohol calorierijk is, de eetlust opwekt en dus een dikmaker is;
  • je sneller uitdroogt: door dit dehydraterende effect verlies je meer vocht dan je door de alcoholische drank opneemt. 

Samengevat: kies bij dorst niet voor alcohol.

Misvattingen

Over alcohol doen heel wat fabeltjes de ronde. Een paar hardnekkige misverstanden op een rij.

  • Rondjes lopen helpt om nuchter te worden.
  • Koffie drinken vermindert het alcoholgehalte in het bloed. Het tegendeel is waar: grote hoeveelheden koffie versterken de uitdrogingsverschijnselen.
  • Alcohol is een goed slaapmutsje. Het tegendeel is waar: alcohol verstoort het slaappatroon. De droomslaap wordt korter en de slaap oppervlakkiger.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen