HomeGezond levenVoedingVoedingswarenDranken

Frisdrank


Frisdranken zijn strikt genomen niet nodig voor een gezonde voeding maar kunnen wel eens als extraatje worden gedronken.

‘Gewone’ frisdranken brengen geen of weinig vitaminen, mineralen of andere essentiële voedingsstoffen aan. 

Frisdrank is rijk aan toegevoegde suiker. Eén liter is het equivalent van zowat twintig suikerklontjes, wat niet bevorderlijk is voor je gezondheid en een gezond gebit.

Lightfrisdranken

Veel mensen aanzien lightfrisdranken als een prima alternatief voor ‘gewone’ frisdranken. Hoewel ze geen suiker bevatten, is het evenwel niet aan te raden ze onbeperkt te drinken. Ze leveren immers geen nuttige voedingsstoffen en bevatten kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam.

Lightfrisdranken onderhouden de zin in zoet. Hierdoor bestaat de kans dat je je nadien laat verleiden door een zoet product waarvan geen lightvariant beschikbaar is. Daarnaast tasten de zuren van lightfrisdranken, net als bij 'gewone' frisdrank, het tandglazuur aan.

Kinderen geef je beter geen lightfrisdrank. Ze zijn kleiner en nemen snel meer zoetstoffen op dan goed voor hen is. Bovendien wennen ze aan de zoete smaak, waardoor ze sneller naar zoetigheid grijpen en ook als volwassene een drang naar zoet blijven behouden.

Bron: voedingsdeskundige Ben De Wit en dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen