Koffie
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenDranken

Koffie


Dagelijks drink je het best anderhalve liter, bij voorkeur water. Ter afwisseling kunnen ook andere caloriearme dranken worden gedronken. Koffie, zonder suiker en/of melk, is er een van.

Gefilterde koffie geniet de voorkeur. Bij een verhoogd cholesterolgehalte is het immers opletten met espresso, Scandinavische en Turkse koffie. Deze ongefilterde dranken verhogen de hoeveelheid vetachtige stoffen in het bloed, waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.

Cafeïne

Een kopje gefilterde koffie levert gemiddeld 75 mg cafeïne. Wat beduidend hoger is dan een kopje thee (30 mg) of een glas cola (35 mg).

Cafeïne heeft een gunstig effect op de alertheid, stemming, concentratie en het geheugen, en maakt dat je je minder moe voelt. Cafeïne bevordert bovendien de uithouding tijdens duursporten en zorgt voor een verhoogde darmtransit.

Maar hoge dosissen kunnen vervelende bijwerkingen geven zoals gevoelens van spanning, rusteloosheid, trillingen en hartkloppingen. Bovendien verhoogt cafeïne bij sommige mensen de kans op botontkalking omdat het de opname van calcium kan belemmeren.

De gevoeligheid voor cafeïne verschilt sterk van persoon tot persoon. Sommigen kunnen veel koffie drinken zonder bijwerkingen te ervaren, bij anderen treden vrij snel klachten op.

Moeilijker indommelen

Door het licht stimulerende effect van cafeïne verdrijft koffie de slaapbehoefte. Als je
’s avonds koffie drinkt, kan het dus langer duren vooraleer je indommelt.

De afbraak van cafeïne verloopt vrij traag. Zo duurt het gemiddeld vijf uur voor de stof in het bloed tot de helft vermindert. Als je bijvoorbeeld om 18 uur twee koppen koffie drinkt, is de cafeïne om 23 uur nog niet uitgewerkt. Bij rokers gaat het afbraakproces tweemaal zo snel, bij zwangere vrouwen verloopt het veel trager.

Hoewel cafeïne het inslapen bemoeilijkt, heeft de stof verder geen negatieve weerslag op de kwaliteit van de nachtrust.

Koffie heeft ook geen uitdrogend effect, zoals soms beweerd wordt. Door de cafeïne moet men weliswaar vaker plassen, maar dat heeft geen invloed op de globale hoeveelheid vochtverlies.

Hoeveel kopjes mag je drinken?

Omwille van de cafeïne wordt het drinken van koffie het best beperkt, zeker indien je last krijgt van angst, onrust of maagproblemen. 

Voor een volwassene van ongeveer zeventig kg ligt de grens op vijf tot zes kopjes per dag. 

Omdat cafeïne ook de vruchtbaarheid beïnvloedt, drinken vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden beter niet meer dan drie tot vier kopjes

Ook jongeren houden het bij voorkeur bij drie kopjes per dag. 

Gewenning

Door de cafeïne treedt reeds vanaf twee tot drie kopjes koffie per dag fysieke gewenning op. Dat betekent evenwel niet dat je verslaafd bent. Koffie is immers geen drug waarvan je steeds meer nodig hebt om een gewenste werking te bereiken.

Niettemin ontstaan er ontwenningsverschijnselen (bv. hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen) als je plots minder koffie drinkt. Sommige mensen klagen zelfs over depressieve gevoelens, slapheid en apathie. De verschijnselen zijn het ergst 12 tot 24 uur na het stoppen.

Wie zijn koffieverbruik wil terugschroeven, doet dit dan ook beter geleidelijk aan. Een stapsgewijze afbouw is immers de beste garantie om ontwenningsklachten te voorkomen.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen