HomeGezond levenVoedingVoedingswarenDranken

Sport- en energiedranken


Sportdranken

Sportdranken zijn vloeibare snoepjes die behalve water vooral suiker, additieven en kleurstoffen bevatten.  

Sportdranken bevatten (een beperkte hoeveelheid) koolhydraten. Voor intensieve sporters kunnen die noodzakelijk zijn om de glycogeenreserves van het lichaam te sparen en de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Dit is belangrijk omdat glycogeen en glucose de belangrijkste energieleveranciers zijn. Een tekort aan koolhydraten heeft een negatieve weerslag op de prestaties. 

Daarnaast bevatten sportdranken ook mineralen zoals natrium, kalium, magnesium en chloor die ervoor zorgen dat het lichaam het vocht sneller kan opnemen dan gewoon water. Ook het bloedvolume blijft beter op peil. 

Dikwijls worden ook andere stoffen toegevoegd zoals bv. citroenzuur. Ze zijn vooral bedoeld om de smaak of de houdbaarheid van de drank te verhogen. 

Sportdranken zijn enkel nuttig bij intensieve en langdurige sportinspanningen. Een ideale sportdrank die voor iedereen en in alle omstandigheden aanbevolen is, bestaat niet. De concrete aanbeveling kan dus van persoon tot persoon en naargelang het tijdstip verschillen. En drink ze zeker niet elke dag. 

Energiedranken

Energiedranken en frisdranken lijken heel erg op elkaar doordat ze allebei heel wat suiker bevatten. 

Energiedranken bevatten daarnaast de opwekkende stoffen cafeïne en taurine. In één blikje energiedrank zit evenveel cafeïne als in een kopje koffie. En dat is niet onschuldig. Want drink je het in grote hoeveelheden, dan zorgt het voor heel wat bijwerkingen: 

Energiedranken worden vaak gecombineerd met alcohol. Dat houdt wel een risico in. Cafeïne pept je op terwijl alcohol je zenuwstelsel minder gevoelig maakt. Gevolg: je beseft niet hoeveel je gedronken hebt. En daardoor drink je meer dan je wil. 

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen