Gezondheidseffect per fruitsoort
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenFruit

Gezondheidseffect per fruitsoort


Het exacte gezondheidsvoordeel van elke fruitsoort is wetenschappelijk moeilijk te bewijzen. Niettemin kunnen, op basis van de samenstelling, diverse effecten aan fruitsoorten worden toegeschreven.

Aardbeien

  • Leveren veel vitamine C. Vijf stuks per dag volstaan zelfs om de dagelijkse behoefte aan vitamine C te dekken.
  • Zijn rijk aan mineralen die instaan voor een evenwichtige groei en ontwikkeling.
  • Werken preventief tegen kanker, houden hart en bloedvaten gezond en geven je een fit gevoel.

Appels

  • Helpen tegen hart- en vaatziekten omdat ze veel pectine bevatten (een oplosbare vezel die het cholesterolgehalte doet dalen).
  • Zijn rijk aan vitamine C en antioxidanten die bescherming bieden tegen verschillende kankers, astma en veroudering.
  • Bevatten veel vezels en hebben een lage energiewaarde.
  • Hebben volgens recente studies een positief effect op de werking van longen en hersenen.

Bessen

  • Rijk aan vitamines, mineralen en vezels.
  • Voornaamste troef is de antioxidatieve werking, die veroudering en ziektes tegengaat en je er jonger doet uitzien.
  • Geven extra energie.
  • Verhogen de immuniteit.
  • Verminderen mogelijke allergie.
  • Zorgen voor een goede bloeddoorstroming en een betere wondgenezing.
  • Voorkomen dat er slechte cholesterol wordt gevormd.
  • Hebben een positief effect op de ogen en verhinderen het ontstaan van nachtblindheid.
  • Bevorderen de spijsvertering en zijn goed om diarree te bestrijden.
  • Verbeteren het geheugen.

Kersen

  • Bevatten veel antioxidanten, mineralen en vitaminen. Ze spelen respectievelijk een rol bij de preventie tegen aderverkalking, kanker en veroudering.
  • Ze helpen bij de opbouw van botten en tanden, en het verbeteren van de weerstand.
  • Zijn ontstekingsremmend en pijnstillend. Twintig kersen hebben dezelfde werking als één aspirine!
  • Helpen in grotere hoeveelheden (250 gram per dag) tegen jicht.
  • Kersensap is werkzaam tegen koorts.

Peren

  • Zitten boordevol vezels die voor een goede darmfunctie zorgen, en afvalstoffen en kankerverwekkende stoffen absorberen.
  • Verlagen de cholesterol.
  • Houden de bloedsuikerspiegel in balans.

Pruimen

  • Belangrijke bron van vezels die een goede darmtransit bevorderen.
  • Een uitgesproken antioxidatieve werking die:
    • zorgt voor een mooie huid;
    • beschermt tegen ziekten (bv. kanker);
    • een gunstige invloed heeft op het verouderingsproces.
Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen