HomeGezond levenVoedingVoedingswarenFruit

Gezondheidseffect per fruitsoort


Het exacte gezondheidsvoordeel van elke fruitsoort is wetenschappelijk moeilijk te bewijzen. Niettemin kunnen, op basis van de samenstelling, diverse effecten aan fruitsoorten worden toegeschreven.

Aardbeien

  • Leveren veel vitamine C. Vijf stuks per dag volstaan zelfs om de dagelijkse behoefte aan vitamine C te dekken.
  • Zijn rijk aan mineralen die instaan voor een evenwichtige groei en ontwikkeling.
  • Werken preventief tegen kanker, houden hart en bloedvaten gezond en geven je een fit gevoel.

Appels

  • Helpen tegen hart- en vaatziekten omdat ze veel pectine bevatten (een oplosbare vezel die het cholesterolgehalte doet dalen).
  • Zijn rijk aan vitamine C en antioxidanten die bescherming bieden tegen verschillende kankers, astma en veroudering.
  • Bevatten veel vezels en hebben een lage energiewaarde.
  • Hebben volgens recente studies een positief effect op de werking van longen en hersenen.

Bessen

  • Rijk aan vitamines, mineralen en vezels.
  • Voornaamste troef is de antioxidatieve werking, die veroudering en ziektes tegengaat en je er jonger doet uitzien.
  • Geven extra energie.
  • Verhogen de immuniteit.
  • Verminderen mogelijke allergie.
  • Zorgen voor een goede bloeddoorstroming en een betere wondgenezing.
  • Voorkomen dat er slechte cholesterol wordt gevormd.
  • Hebben een positief effect op de ogen en verhinderen het ontstaan van nachtblindheid.
  • Bevorderen de spijsvertering en zijn goed om diarree te bestrijden.
  • Verbeteren het geheugen.

Kersen

  • Bevatten veel antioxidanten, mineralen en vitaminen. Ze spelen respectievelijk een rol bij de preventie tegen aderverkalking, kanker en veroudering.
  • Ze helpen bij de opbouw van botten en tanden, en het verbeteren van de weerstand.
  • Zijn ontstekingsremmend en pijnstillend. Twintig kersen hebben dezelfde werking als één aspirine!
  • Helpen in grotere hoeveelheden (250 gram per dag) tegen jicht.
  • Kersensap is werkzaam tegen koorts.

Peren

  • Zitten boordevol vezels die voor een goede darmfunctie zorgen, en afvalstoffen en kankerverwekkende stoffen absorberen.
  • Verlagen de cholesterol.
  • Houden de bloedsuikerspiegel in balans.

Pruimen

  • Belangrijke bron van vezels die een goede darmtransit bevorderen.
  • Een uitgesproken antioxidatieve werking die:
    • zorgt voor een mooie huid;
    • beschermt tegen ziekten (bv. kanker);
    • een gunstige invloed heeft op het verouderingsproces.
Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen