HomeGezond levenVoedingVoedingswarenFruit

Gezondheidsvoordelen


Op korte termijn

Fruit bevat talloze vezels, mineralen, vitaminen en andere bio-actieve stoffen. Bij het eten van voldoende fruit wordt, dankzij deze waaier van bestanddelen, op korte termijn al heel wat gezondheidswinst geboekt.

  • Past in een gezonde levensstijl 
    De meeste fruitsoorten bevatten weinig calorieën en zitten boordevol vezels. Deze geven snel een voldaan gevoel, waardoor men minder eet en de drang naar ongezonde tussendoortjes vermindert. Twee stukken fruit per dag helpen om een gezond gewicht te behouden.
  • Bevordert de stoelgang
    Fruit voorkomt verstopping. De vezels zorgen voor meer stoelgang en een versnelde passage door de dikke darm.
  • Levert energie
    De vruchtensuikers geven energie die onmiddellijk door het lichaam wordt opgenomen.
  • Bevordert de weerstand
    De vitamines C, E en B6 wapenen het lichaam beter tegen onder meer een verkoudheid en griep.
  • Verlaagt de bloeddruk
    Kalium, in sommige fruitsoorten (bv. banaan) rijkelijk aanwezig, helpt om de bloeddruk te regelen en voorkomt zo een verhoogde bloeddruk.
  • Verbetert het gezicht
    Caroteen bevordert de aanmaak van vitamine A, die het gezichtsvermogen gunstig beïnvloedt.
  • Voorkomt ijzertekort
    Vitamine C stimuleert de opname van ijzer.
  • Beschermt de huid tegen veroudering
    De bio-actieve stoffen behoeden de huid voor de schadelijke effecten van te veel zon.

Op lange termijn

Net als groenten, heeft ook fruit een beschermende werking tegen chronische ziekten zoals diabetes type2, hart- en vaataandoeningen, longziekten, Alzheimer en bepaalde kankers (bv. mond-, keel-, slokdarm-, maag-, long-, pancreas- en prostaatkanker).

Hoe fruit en groenten helpen om ziekten te voorkomen, is nog niet helemaal duidelijk. Het effect wordt voorlopig toegeschreven aan de interactie tussen de diverse stoffen die in de producten aanwezig zijn.

Dat de preventieve werking van groenten en fruit niet mag worden onderschat, blijkt uit een studie van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Het berekende dat jaarlijks ruim 18.000 hartinfarcten en beroerten kunnen worden voorkomen indien alle Nederlanders de aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten zouden eten. Bovendien zou het sterftecijfer door kanker (-2.300) en hart- en vaatziekten (-5.000) aanzienlijk dalen.

Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen