Blik- en diepvriesgroenten
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenGroenten

Blik- en diepvriesgroenten


Dat industrieel verwerkte groenten minder gezond zijn, is een hardnekkig misverstand. Door de snelle verwerking, kunnen diepgevroren groenten zelfs meer vitamine C bevatten dan hun ‘verse’ soortgenoten die vaak pas enkele dagen na de oogst in de winkel belanden. 

Tijdens de verwerking gaan weliswaar vitaminen, mineralen en voedingsvezels verloren. Maar dat is ook het geval als men verse groenten thuis klaarmaakt.

Industriële verwerking

Voor de industriële verwerking van groenten gelden strenge kwaliteitsnormen. Om het verlies aan voedingswaarde maximaal te beperken, worden de groenten zo snel mogelijk na het oogsten even gestoomd of in heet water gedompeld. Dit blancheren inactiveert de enzymen die vitamine C en andere voedingsstoffen afbreken en smaak- en geurafwijkingen veroorzaken.

Na het blancheren worden de groenten ingemaakt of ingevroren. Bij het inmaken in blik of glas worden water en zout aan de groenten toegevoegd. Nadien wordt het product gesteriliseerd, zodat de groenten tot meer dan twee jaar houdbaar blijven.

Aan diepgevroren groenten zijn geen zout en bewaarmiddelen toegevoegd. Het invriezen zelf gebeurt zo snel dat de celstructuur van de groenten optimaal behouden blijft. Hierdoor gaan tijdens het ontdooien en klaarmaken weinig voedingsstoffen verloren. Diepgevroren groenten zijn gemiddeld twee jaar houdbaar.

Bereiding thuis

Het thuis invriezen van groenten verloopt minder snel dan het industriële invriezen. Dat heeft een weerslag op de kwaliteit van de groenten. Tijdens het traag invriezen ontstaan immers grote ijskristallen, die de celstructuur van groenten beschadigen. Voedingsstoffen kunnen hierdoor verloren gaan en de groenten worden ook minder knapperig.

Bij de bereiding van groenten verdwijnt tijdens het verhitten nog een hoeveelheid vitamines en voedingsstoffen. Om dit verlies maximaal te beperken, is het aanbevolen om:

  • diepvriesgroenten niet te ontdooien vooraleer ze te bereiden en weinig of geen water te gebruiken tijdens het verhitten, bijvoorbeeld door de groenten te stomen, te roerbakken in olie of te koken onder druk of in de microgolfoven (zonder toevoeging van extra water);
  • groenten in blik of glas slechts kort op te warmen.

Omdat elke bereiding van verse en industrieel verwerkte groenten leidt tot een verlies van vitaminen, mineralen en voedingsvezels, is het aanbevolen regelmatig rauwkost te serveren. Beperk het gebruik van groenten evenwel niet tot rauwkost, maar wissel rauwe groenten af met bereide.

Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen