HomeGezond levenVoedingVoedingswarenGroenten

Gezondheidsvoordelen


In verhouding tot hun volume en gewicht leveren groenten weinig calorieën maar veel essentiële voedingsstoffen. Recent onderzoek stelde vast dat in groenten ook bioactieve stoffen zitten. Deze hebben een gunstig effect op diverse processen, zoals de stofwisseling, waardoor groenten nog meer gezondheidsvoordelen bieden dan men tot nu toe wist.

Groenten zijn caloriearm, rijk aan vezels, mineralen en vitaminen. Ze zijn een belangrijk onderdeel van een evenwichtige voeding. Bovendien geven de vezels na een maaltijd een voldaan gevoel, waardoor de drang naar tussendoortjes vermindert. 

Vooral hun unieke samenstelling, met een mix van diverse voedingsstoffen, zorgt ervoor dat groenten hun steentje bijdragen in de preventie van heel wat aandoeningen. Of bepaalde soorten meer bescherming bieden dan andere, kon nog niet worden vastgesteld.

Wel weet men dat voldoende variatie aangewezen is. Dat kan bijvoorbeeld door groenten af te wisselen op basis van hun kleur.

Constipatie tegengaan

Groenten spelen ook een belangrijke rol in de preventie van verstopping. Tijdens de spijsvertering zorgen hun vezels immers voor een versnelde en vlotte doorstroming in de dikke darm.

Ook andere vezelrijke voeding (bv. volkorenproducten), fruit, voldoende beweging en het drinken van minstens anderhalve liter water per dag helpen opstopping te voorkomen. Dit effect is evenwel minder uitgesproken bij patiënten met chronische constipatie. Voor hen is vaak een specifieke behandeling aangewezen.

Hart beschermen

Wie voldoende groenten eet, heeft ongeveer twintig procent minder kans op hart- en vaatziekten dan personen die te weinig groenten eten. Bij ouderen en andere risicopersonen ligt dit percentage zelfs nog hoger.

Het is niet duidelijk welke voedingsstoffen dit beschermende effect veroorzaken. Het wordt voorlopig toegeschreven aan de unieke mix van de diverse voedingsstoffen die in groenten aanwezig zijn. Overigens kan geen enkel chemisch voedingssupplement of vitamine deze bescherming bieden.

Kanker voorkomen

Minstens 300 gram groenten per dag zou ook de kans op sommige kankers met twintig tot dertig procent verminderen. Het preventieve effect is evenwel afhankelijk van het type kanker. Zo is het vastgesteld voor mond-, keel-, slokdarm- en maagkanker. Voor andere kankers (bv. borstkanker, prostaatkanker) is het onderzoek nog aan de gang.

Botten versterken

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat groenten ook de botten helpen te versterken. Samen met melkproducten en voldoende beweging zijn ze nuttig in de preventie van osteoporose of botontkalking.

Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen