Groentesoep
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenGroenten

Groentesoep


Groentesoep is een gezonde voltreffer. Niet alleen omdat ze weinig vet en veel nuttige voedingsstoffen bevat, maar ook omdat ze je een verzadigd gevoel geeft. 

Soep bereid met minstens 400 gr groenten levert bovendien per portie van 200 ml reeds 80 tot 100 gr groenten

Beschermend

Groentesoep levert vitaminen, mineralen, voedingsvezels en antioxydanten (bv. β-caroteen en lycopeen). Tijdens het koken gaan onvermijdelijk vitamines verloren. Maar het kookprocédé heeft ook voordelen omdat het de opname van enkele andere voedingsstoffen bevordert. Dat is onder meer het geval voor β-caroteen en lycopeen, die respectievelijk in wortelen en tomaten zitten. Het eventuele beschermende effect van beide stoffen tegen kanker en hart- en vaatziekten, is dan ook groter als de groenten bijvoorbeeld verwerkt zijn in soep dan als ze rauw worden gegeten.

Hongerstillend

Doorgaans bevat groentesoep weinig calorieën

Omdat de vele voedingsvezels een voldaan gevoel geven, zal je minder grijpen naar energierijke tussendoortjes zoals snoep en koeken. Je kunt dus overdag een of meerdere soeppauzes inlassen om het hongergevoel tegen te gaan. Of soep nemen als voorgerecht, zodat de eerste honger gestild is en je minder van het hoofdgerecht eet.

Soep met groentestukken is een betere hongerstiller dan gemixte soep. Want hoe minder bewerkingen de groenten ondergaan, hoe groter het verzadigende effect van de voedingsvezels.

Soep in blik en oplossoep

Soep uit blik boet veel in aan vitamine C en B-vitamines. Geef alvast de voorkeur aan een soep zonder room of balletjes.

Oplossoep smaakt lekker als tussendoortje, maar bevat veel zout en weinig groenten.

Al dan niet ingevroren verse soep geniet qua voedingswaarde steeds de voorkeur.

Tips

  • Wees zuinig met vet
    Kies ook ontvette bouillon als basis voor de soep en wees matig met room, kaas en vlees. Als je de bouillon zelf maakt, schep dan het vet van het afgekoelde vocht alvorens de overige ingrediënten toe te voegen. De groenten even stoven in een kleine hoeveelheid boter of olie, kan geen kwaad en is zelfs aanbevolen.
  • Bind met groenten
    Soep binden kan met aardappelen. Maar nog beter zijn knolselder, pompoen en courgette, want die binden evengoed.
  • Let op met toevoegingen
    Door balletjes, korstjes, vermicelli of room toe te voegen, neemt het aantal calorieën onnodig toe. Gebruik liever voldoende groenten, wat ook hongerstillend is.
  • Gebruik kruiden in de plaats van zout
    Verse soep op smaak gebracht zonder zout maar met kruiden, specerijen en zoutloze kruidenmengsels geniet de voorkeur. Hou er bij de bereiding ook rekening mee dat gewone bouillonblokjes veel zout bevatten.
  • Laat de soep zo snel mogelijk afkoelen
    Soep te lang op kamertemperatuur laten staan, bevordert de ontwikkeling van bacteriën en verhoogt het risico op een voedselvergiftiging. Als je soep hebt klaargemaakt voor verschillende dagen, laat je ze zo snel mogelijk afkoelen. Zet ze vervolgens in de koelkast of vries ze in.
  • Warm alleen de nodige hoeveelheid op
    Soep meermaals opwarmen, verhoogt eveneens het risico op een voedselvergiftiging. Bovendien gaan telkens weer vitaminen verloren. Daarom doe je er goed aan bij het invriezen de soep te verdelen over de nodige porties.
Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen