Koop- en bereidingstips
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenGroenten

Koop- en bereidingstips


  • Wissel groenten af op basis van hun kleur. Zo krijgt je een perfecte cocktail van bioactieve stoffen, vitaminen, mineralen en vezels.
  • Koop ‘s winters diepvriesspinazie (in de zomer geteeld) in de plaats van verse spinazie. Zo beperk je de inname van nitraat.
  • Bewaar verse groenten niet langer dan drie dagen. De meeste blijven het langst vers in de koelkast.
  • Bereid dezelfde groente op verschillende manieren, bijvoorbeeld gestoomd, gestoofd, gewokt, met een bechamelsaus of gegratineerd. Gestoomde groenten staan met stip genoteerd omdat ze meer smaak en vitaminen behouden.
  • Kook verse (diepvries)groenten niet langer dan nodig en slechts in een kleine hoeveelheid water. Groenten uit blik of glas moet je niet koken, maar enkel opwarmen. Zo blijven ze rijk aan vitaminen en mineralen.
  • Beperk het gebruik van vet.
  • Verdoezel de smaak van de groenten niet met allerhande sauzen, mosterd of ketchup. Een groentecoulis, bijvoorbeeld van tomaten, paprika’s en ajuin, is een gezond alternatief voor een roomsaus.
  • Eet ook voldoende groenten als je regelmatig uit of in de bedrijfskantine eet. Vraag extra groenten bij of bedien je aan de saladbar of groentetoog.
Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen