HomeGezond levenVoedingVoedingswarenGroenten

Hoe kom je iedere dag aan je portie groenten?


Dagelijks 300 gram groenten eten, kan zeer veel lijken. Als je geen grote groentenfan bent kan dit zelfs een heuse opdracht zijn. 

Enkele tips zetten je op weg om op een eenvoudige en leuke manier je dagelijkse portie binnen te krijgen.

Varieer

Beperk je niet tot één soort groenten, maar combineer verschillende soorten en varieer regelmatig. Het spreekwoord ‘verandering van spijs doet eten’ liegt er niet om. Erwtjes met worteltjes, tomaten met gegrilde courgette, boontjes met gestoofde ajuintjes: het zijn slechts enkele voorbeelden. 

Ook wat de bereiding betreft, kun je naar hartelust variëren. Mixen, pureren, gratineren, frituren, karameliseren, verwerken in soep, raspen, stomen, grillen: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Spreid over de dag

Het is niet gemakkelijk om tijdens één maaltijd de aanbevolen 300 gram te eten. Spreid daarom de inname over de drie hoofdmaaltijden en de twee tussendoortjes. Groenten kan je namelijk op ieder moment van de dag eten. 

Groenten bij het ontbijt klinkt voor veel mensen vreemd. In de mediterrane keuken is het nochtans heel gewoon om ’s ochtends groenten te eten. Hou je van sapjes? Meng selder, wortel of broccoli in je smoothie. Eet je graag eens een eitje? Maak een groetenomelet met ui, tomaat, rode peper, champignons en spinazie. Maar het kan ook zeer eenvoudig, een toastje met platte kaas en sneetjes radijs en komkommer. 

Een broodmaaltijd 's middags kan worden vergezeld van rauwkost, een tas verse soep of een tas gazpacho op warme dagen. 

Kies als tussendoortje kerstomaatjes, stukjes wortel of radijsjes. In de winkel vind je tegenwoordig een heel assortiment mini groenten.

Wees inventief

Maak er een gewoonte van om bij de warme maaltijd steeds twee soorten groenten te bereiden. Zo vermijd je dat de maaltijd eentonig wordt en moet je geen grote hoeveelheden van hetzelfde eten. 

Wees creatief en verwerk groenten in het gerecht:

  • voeg worteltjes of knolselder toe aan de puree;
  • maak een groentensaté;
  • bak een groententaart;
  • bereid een maaltijdsoep en hutsepot;
  • verwerk groenten in gehakt of maak er een burger van. 

Een salade moet niet altijd uit de klassieke combinatie sla-tomaat-komkommer bestaan. Het leuke aan salades is dat je er echt alle wegen mee uit kan. Maak een salade met groenten die jij graag lust. Rauwe groentjes met een dipsausje zoals guacamole zijn een lekker aperitiefhapje

Prikkel je zintuigen en breng je groenten op smaak! Gebruik kruiden, specerijen en saus om je gerecht extra pit te geven.

Proef het onbekende

We kunnen niet alles lekker vinden. Je hoeft jezelf niet te dwingen om groenten te eten die je echt niet graag lust. Maar dat is natuurlijk ook geen reden om jezelf te beperken tot de klassieke groenten zoals sla, wortels en tomaten. Doe af en toe eens zot en proef een voor jou onbekende groente.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen