HomeGezond levenVoedingVoedingswarenVlees

Bereiding


Vlees kan een plaats hebben in een evenwichtige voeding, zolang je er niet mee overdrijft. Niet alleen het vlees, maar ook de bereiding bepaalt het effect op je gezondheid.

  • Snij overtollig vet van het vlees en verwijder het vel van kip of kalkoen.
  • Beperk voor het bakken van een stukje vlees het bakvet tot één eetlepel of bestrijk het vlees met wat olie.
  • Bak het vlees niet in een te grote pan. Anders zal het bakvet snel aanbranden waardoor je geneigd zult zijn extra vetstof toe te voegen.
  • Laat de vetstof voldoende verhitten vooraleer het vlees in de pan te leggen. Zoniet zal het vlees niet meteen dichtschroeien en hierdoor extra vet opnemen.
  • Gebruik bij voorkeur een pan met antiaanbaklaag, waardoor je minder bakvet nodig hebt. Iets vetter vlees kan zelfs zonder bereidingsvet gebakken worden.
  • Maak vleessaus minder vet door extra water of vetarme bouillon toe te voegen. Breng ze verder op smaak met stukjes tomaat, tomatenpuree of kruiden.
  • Kies regelmatig voor bereidingswijzen zonder toevoeging van vet zoals grillen, de bereiding in een römertopf of in papillot.
  • Vang bij een barbecue smeltend vet op in een aluminium schaaltje met een gegolfde bodem (verkrijgbaar in de handel). Zo vermijd je dat het gesmolten vet op de gloeiende houtskool druppelt, waardoor giftige stoffen worden gevormd die samen met de rook op het vlees terechtkomen.
Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen