Gezondheidsvoordelen
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenVlees

Gezondheidsvoordelen


Vlees is een bron van eiwitten, vitamines (zoals B1, B2, B6 en B12) en mineralen (zoals zink, ijzer, fosfor en seleen). 

Maar vlees bevat ook vet en nogal wat vleessoorten hebben een relatief hoog gehalte aan verzadigd vet. En in charcuterie en bereidingen met vers vlees, zoals gehakt en worst, zit vaak ook veel zout. 

Is vlees gezond? Moeilijk te beantwoorden. Alles hangt af van het soort vlees en de hoeveelheid die je naar binnenspeelt.

Eiwitten

Vlees bevat eiwitten met een hoge biologische waarde, die goed verteerbaar zijn. Deze brengen essentiële aminozuren aan, waardoor de opbouw en het onderhoud van lichaamsweefsels optimaal verlopen.

Cholesterol

Het cholesterolgehalte staat los van het totale vetgehalte en de diersoort. Orgaanvlees (bv. lever, niertjes, hersenen) en het vel van gevogelte bevatten meer cholesterol.
Een hoge hoeveelheid cholesterol in de voeding leidt evenwel niet automatisch tot hogere cholesterolwaarden in het bloed. Zo hebben verzadigde vetzuren zelfs een grotere invloed op het cholesterolgehalte.

Koolhydraten

Vlees levert geen tot weinig koolhydraten. Enkel in charcuterie zit een relatief kleine hoeveelheid omdat er zetmeel is toegevoegd.

Mineralen

Vlees is een belangrijke leverancier van verschillende mineralen zoals ijzer en zink. In tegenstelling tot deze uit plantaardige voeding worden de mineralen uit vlees vlot opgenomen door het lichaam. Bij volwassenen verloopt de opname van ijzer bijvoorbeeld voor 1 à 5 procent via plantaardige producten en voor zowat 22 procent uit vlees. 

Zout

Vers onbereid vlees bevat weinig zout. In charcuterie kan daarentegen wel veel zout zitten. De hoeveelheid verschilt naargelang de soort. Vleesworst en gekookte ham bevatten ongeveer 2,5 gram zout per 100 gram, salami bijna 4 gram en gerookte vleeswaren kunnen meer dan 5 gram zout per 100 gram bevatten.

Vitaminen

Vlees is vooral een goede bron van B-vitaminen: B1 (vooral varkensvlees), B2, niacine, B6 en B12.
Omdat plantaardige voedingsmiddelen geen of praktisch geen vitamine B12 (nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en de goede werking van het zenuwstelsel) bevatten, is men voor de aanvoer ervan aangewezen op dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivelproducten.
Lever bevat ook veel vitamine A en D. 

Vetten

Het vetgehalte van vlees varieert enorm. Rosbief, kippenborst en mager kalfsvlees bevatten bijvoorbeeld nog geen 2 gram vet. In andere vleessoorten zoals gehakt, worst, paté en salami kan het vetgehalte makkelijk oplopen tot 30 procent.
Hoewel vlees vooral een bron van verzadigd vet is, kan het ook enkelvoudig onverzadigd vet bevatten, dat geen negatieve invloed heeft op de cholesterol.
Hoe minder vet het vlees bevat, hoe hoger het aandeel enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Reden te meer om de voorkeur te geven aan magere vleessoorten. 

Dokter Michiel Callens, met dank aan NICE

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen