Boter en margarine
HomeGezond levenVoedingVoedingswarenZuivel

Boter en margarine


Onder smeervetten vallen alle vetstoffen die je op de boterham smeert zoals minarine, margarine en (halfvolle) boter. 

Bereidingsvet is wat je gebruikt bij het koken: margarine, boter en olie.

Smeer- en bereidingsvetten brengen essentiële vetzuren aan, die van vitaal belang zijn voor cellen, weefsels en organen. Daarnaast zijn ze een belangrijke bron van de vitaminen A, D en E.

Olie is vet dat een plantaardige oorsprong heeft, zoals olijf-, koolzaad- of maisolie, en vloeibaar is bij koelkasttemperatuur. 

Boter bevat meer verzadigde vetten. Ook kokos- en palmvet zijn rijk aan verzadigd vet. Een teveel daaraan kan je slechte cholesterol verhogen, wat ongunstig is voor je gezondheid.

Plantaardige oliën die rijk zijn aan onverzadigde vetten beschermen tegen hartziektes en hebben een plaats in een evenwichtige voeding. Maar je mag er niet mee overdrijven. Want oliën, smeer- en bereidingsvetten leveren veel energie (calorieën). Of het product verzadigde of onverzadigde vetzuren bevat, speelt hierbij geen rol. 

Om aan de dagelijkse behoefte te voldoen, volstaan een mespuntje smeervet per snede brood en een eetlepel bereidingsvet. 

Plantaardige olie en andere vetstoffen rijk aan onverzadigde vetzuren, zoals bepaalde minarines en margarines, hebben een gunstig effect op je gezondheid, vergeleken met vetten zoals boter en kokosvet. 

Bron: Gezond Leven

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen