HomeGezond levenVoedingVoedingswarenZuivel

Eieren


Een spiegelei, een omelet, een zacht- of een hardgekookt eitje, hoe heb jij graag je eitje bij het ontbijt? Eieren zijn ook een belangrijk ingrediënt in allerlei lekkernijen en recepten. 

Maar is dit wel goed voor je cholesterol? Hoeveel eieren mag je nu eten?

Rijk aan nuttige voedingsstoffen

  • Eieren zijn een goede bron van eiwitten.
  • Eieren - en vooral de dooier - leveren ook vitaminen A, D, E, B-vitaminen en foliumzuur.
  • Daarnaast zitten in eieren nog antioxidanten en mineralen zoals ijzer, zink en selenium.
  • Eieren zijn geen dikmakers. Eén ei levert zowat 90 kcal en circa zes gram vet, waarvan ongeveer 2/3 onverzadigde (gezonde) vetten.

Cholesterol

Eieren zijn een belangrijke leverancier van cholesterol. In een eierdooier zit gemiddeld 200 mg van deze vetachtige stof. Omdat cholesterol in het bloed het risico op hart- en vaatziekten vergroot, mag je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag innemen. Daarom werd er aanbevolen om maximaal 3 eieren per week te eten, met inbegrip van eieren die verwerkt worden in bereidingen.

Recent onderzoek stelde echter vast dat de hoeveelheid cholesterol die je inneemt via voeding maar een beperkte invloed heeft op het cholesterolniveau in het bloed. Bovendien bevatten eieren weinig verzadigde vetten. Je cholesterolgehalte wordt vooral bepaald door erfelijkheid en verzadigde (ongezonde) vetzuren in de voeding.

Conclusie

Als je gezond bent, is het niet nodig om je aan de aanbeveling van maximaal 3 eieren per week te houden. Als onderdeel van een gezond voedingspatroon kan je tot één eitje per dag eten zonder je risico op hart- en vaatziekten te verhogen. 

Mensen met diabetes of te veel cholesterol beperken zich het best tot 3 eieren per week.

Bronnen: www.gezondheidenwetenschap.be en NICE, bewerkt door Ben De Wit, voedingsdeskundige CM

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen