HomeGezond levenVoedingVoedingswarenZuivel

IJs


Belgen zijn na de Finnen de grootste ijseters. Een schuldgevoel na een ijsje is overbodig, want het ene ijsje is het andere niet.

Soorten

Op basis van de ingrediënten hebben de verschillende soorten ijs een specifieke benaming.

  • Roomijs bevat minstens 8 % melkvet (daarnaast bevat ijs ook plantaardige vetten).
  • Roomijs light bevat minstens 30 % minder calorieën.
  • Waterijs bevat geen toegevoegde vetten.
  • Yoghurtijs is gemaakt op basis van yoghurt.
  • Sorbet is waterijs met minstens 25 % fruit of 10 % grapefruit of 5 % exotische vruchten.

Calorieën

Het caloriegehalte van ijs is afhankelijk van de soort. Voorverpakte hoorntjes bevatten ongeveer 300 kcal. Dat is twee keer zoveel als twee bolletjes gewoon roomijs en bijna drie keer zoveel als twee bolletjes light roomijs, yoghurtijs, sorbet of waterijs.

De term ‘light’ slaat voor light roomijs voornamelijk op het vetgehalte. Light roomijs bevat echter nog steeds zeer veel suiker. 

De nieuwe trend is yoghurtijs. Deze wordt meestal gemaakt met magere yoghurt, is rijk aan calcium, maar bevat ook suiker. Bij yoghurtijs hoort vaak een ‘topping’. Dit is een extraatje dat het ijsje helemaal af maakt. Als topping geniet fruit de voorkeur en laat je chocolade, snoepjes en koekjes beter liggen.

In vergelijking met andere tussendoortjes behoren niet alle ijssoorten tot de top van de energierijke tussendoortjes. IJs bevat meestal minder vetten en suikers dan algemeen gedacht. Het is vaak wat je erbij eet dat je ijsje energierijk maakt, bv. warme chocolade, koekjes, nootjes, slagroom.

Een gezond ijsje

Een ijsje af en toe mag uiteraard in het kader van een evenwichtige voeding. De calorieën en vetaanbreng kun je enigszins beperken door:

  • een waterijsje, sorbetijs of yoghurtijs (bereid met magere yoghurt) te kiezen;
  • ijs uit een potje te eten in plaats van op een hoorntje;
  • de portie te beperken;
  • vaker vers fruit als garnituur te nemen in plaats van chocolade of slagroom.

Zelf (gezond) ijs maken

Als je zeker wil zijn van wat er in je ijsje zit, kun je het gemakkelijk zelf maken. 

  • Kies als basisingrediënt een of meerdere fruitsoorten, bij voorkeur vers fruit of diepvriesfruit. Deze bevatten immers veel vitaminen, mineralen en voedingsvezels. 
  • Pureer het fruit met een mixer.
  • Voeg water, magere yoghurt of melk toe. Wees creatief en gebruik nog andere ingrediënten om het ijs op smaak te brengen zoals citroensap of verse munt. 
  • Verdeel het in kleine potjes, steek er een stokje in en vries in.

Frisse alternatieven

Niet alleen ijsjes hebben een koele verfrissende smaak. Ook andere tussendoortjes kunnen een fris alternatief zijn zoals:

  • een stuk verse watermeloen;
  • een kommetje verse fruitsla;
  • een smoothie, bij voorkeur zelf gemaakt op basis van vers fruit, yoghurt en ijsblokjes.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen