HomeGezond levenVoedingVoldoende drinken

Tijdens het sporten


Bij lichamelijke inspanningen verlies je vocht door te zweten en water dat verdampt via de uitgeademde lucht. Hoe intensiever de inspanning en hoe warmer en vochtiger de omstandigheden waarin je beweegt, hoe groter het vochtverlies

Tijdens een uur lichaamsbeweging verliest de gemiddelde persoon ongeveer een liter vocht. In warme, vochtige omstandigheden kan dat het dubbele bedragen.

Wie zijn dagelijkse hoeveelheid van dertig minuten matig intensieve lichaamsbeweging inbouwt, hoeft niet extra te drinken. De aanbevolen dagelijkse 1,5 liter - bij voorkeur water - volstaat. 

Wie intensiever beweegt, zorgt ook best voor extra vochttoevoer. Vochttekort zorgt er immers voor dat de spieren minder goed functioneren en er krampen kunnen optreden. Te veel vochtverlies kan tot dehydratatie of uitdroging leiden waardoor niet alleen je prestatievermogen vermindert maar ook je gezondheid schade ondervindt.

Tips

Bij een inspanning van een halfuur tot een uur is geen speciaal drankregime noodzakelijk. Water is voldoende. Bij een langere duurinspanning verdienen sportdranken de voorkeur. 

  • Drink zo’n kwartier tot halfuur voor aanvang van de duurinspanning zo’n 250 tot 500 ml. Drink nadien elk kwartier of om de vijf kilometer 150 tot 200 ml.
  • Wacht niet met drinken tot je dorst hebt. Dorst is immers al een eerste signaal van uitdroging. Hoe meer je zweet, hoe meer vocht je moet aanvullen.
  • Drink op geregelde tijdstippen een grotere hoeveelheid in plaats van voortdurend kleine hoeveelheden. Hoeveel je drinkt, bepaalt immers ook de snelheid waarmee de maag geleegd wordt en waarmee het vocht dus via de darmwand in het bloed terechtkomt.
  • Ondervind tijdens trainingen zelf wat voor jou de hoeveelheid is die je vlot verdraagt. Boven de 700 ml treden vaak maag- en darmklachten op.
  • Drink geen te koude dranken. Dranken tussen 10 en 15°C genieten de voorkeur omdat ze sneller de maag verlaten en dus ook sneller opgenomen worden. Zij warmen op in het maagdarmkanaal en zorgen er zo voor dat het lichaam warmte kan afgeven. Dranken van minder dan 10°C of meer dan 50°C verlaten de maag veel trager.
  • Hou het gehalte aan lichaamsvocht in de gaten. Vaak plassen wijst op een goede hydratatie. Ook een bleke en waterige urine wijst op voldoende lichaamsvocht. Ziet de urine er geel en ‘dik’ uit, dan kun je uitgedroogd zijn.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen