HomeVoor professionelenPersPersberichten 2019

Slaaptherapie helpt slechte slapers van slaappil af


Persbericht 30 maart 2019

Met slaaptherapie kunnen zelfs zeer slechte slapers van de slaappillen af geraken. Meer dan veertig procent van de slaappillengebruikers die Cognitieve Gedragstherapie Insomnia (CGT-I) volgen, heeft een jaar na de slaapsessies geen medicatie meer nodig om de slaap te vatten. Dat blijkt uit een onderzoek van gezondheidsfonds CM dat sinds 2015 een tegemoetkoming heeft voor slaaptherapie. 

Mogelijk is het een van de laatste keren, maar ongetwijfeld zullen ook dit weekend heel wat mensen vloeken als ze opnieuw de klok moesten verzetten voor de zomertijd. Zelfs al gaat het maar om één uur, ons bioritme is ontregeld en dat uit zich onder meer in slechter slapen. Enkele dagen een verstoorde nachtrust is geen ramp, maar voor veel Vlamingen is het dagelijkse realiteit. Bijna één Vlaming op de drie geeft aan dat hij slecht slaapt, zo vertellen de cijfers van de gezondheidsenquête. Maar liefst dertien procent van de bevolking neemt slaap- en kalmeermiddelen. 

Voor de slechte slapers kan slaaptherapie een oplossing bieden. Het is een vorm van cognitieve gedragstherapie waarbij deelnemers tijdens verschillende sessies in een slaapcentrum - verbonden aan een ziekenhuis - hun chronische slapeloosheid leren aanpakken. Sinds CM een tegemoetkoming geeft, volgden al 780 leden zo’n therapie. Meer dan tweehonderd patiënten werden gedurende een jaar na afloop van de therapie opgevolgd. De cijfers die CM en de deelnemende slaapcentra verzamelden, tonen aan dat slaaptherapie op lange termijn voordelen biedt. 

Zo geeft 87 procent van de deelnemers onmiddellijk na de slaaptherapie aan dat hun slaapkwaliteit redelijk goed tot zeer goed is. Een jaar na de therapie is dat nog altijd 83 procent. Ongeveer zes deelnemers op de tien kregen voor de slaaptherapie slaapmiddelen voorgeschreven. Van die groep heeft zestig procent onmiddellijk na de slaaptherapie geen pillen meer nodig. Meer dan veertig procent houdt dat ook vol tot een jaar na de therapie. 

‘Dit onderzoek bevestigt de wetenschappelijk onderbouwde effecten van de cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid’, zegt Jessie Schoofs, slaappsychologe bij het Jessa Ziekenhuis Hasselt. ‘Naast een herstel van de slaapkwaliteit zien we ook een sterk verminderd gebruik van slaapmedicatie, zowel qua aantal gebruikers als qua frequentie van gebruik. Uit deze studie blijkt opnieuw dat slaaptherapie een meer duurzame oplossing is voor slaapproblemen en dat slaapmedicatie niet het eerste redmiddel mag zijn. In acute noodgevallen kan slaapmedicatie worden overwogen, maar dan tijdelijk en liefst met tussenpozen om het afhankelijkheidseffect preventief te doorbreken.’ 

Het gebruik van slaapmiddelen ligt in ons land nog altijd verontrustend hoog. ‘En dat terwijl we weten dat ze op lange termijn geen positieve effecten hebben’, zegt Kim Gaudeus, experte gezondheidsbevordering bij CM. ‘Bij langdurig gebruik van slaapmedicatie treedt snel gewenning op en heeft ze geen effect meer, tenzij je de dosis verhoogt. Bovendien kan de medicatie zelf tot slaperigheid en concentratiestoornissen leiden. Daarom is het af te raden om ze gedurende lange tijd te gebruiken. Een doeltreffende en logische keuze bij slaapmoeilijkheden is inzetten op een goede slaaphygiëne. Op een vast uur gaan slapen en opstaan, voorzichtig zijn met cafeïnehoudende dranken en geen smartphone in bed kunnen zeker helpen om beter de slaap te vatten.’ 

Wie met langdurige slaapproblemen kampt, kan slaaptherapie overwegen. Als gezondheidsfonds wil CM inzetten op slaapkwaliteit. Leden krijgen tot 150 euro terugbetaald voor slaaptherapie in een van de slaapcentra die met CM een overeenkomst sloten. Met de website www.cm.be/slaapwel wil CM mensen op weg helpen naar een betere nachtrust. Je vindt er informatie en concrete tips en kan er ook slaapadvies krijgen via een online slaaptest. 

Bijlagen: 

Voor meer info, contactgegevens van slaapdeskundigen of getuigenissen van slechte slapers: