Blijf bewegen

Ook als je zwanger bent is een halfuur beweging per dag aangeraden. Dit mag verspreid doorheen de dag, met minimaal tien minuten beweging na elkaar.

Voordelen

Bewegen tijdens de zwangerschap is niet schadelijk voor jou of je kindje. Het heeft integendeel diverse voordelen.

  • Je fitheid en conditie verbeteren. 
  • Je spieren en botten blijven sterk en soepel.
  • Het risico op spataders, aambeien, verstopping, diabetes en hoge bloeddruk vermindert
  • Na de bevalling zal je sneller weer in vorm zijn en je gewicht makkelijker onder controle kunnen houden.
Top

Blijven sporten

De zwangerschap is uiteraard niet de periode om te starten met een intensieve sport. 

Maar deed je voor je zwangerschap al aan sport of nam je al veel beweging? Dan is zwanger zijn zeker geen reden om ermee te stoppen, zolang je het comfortabel vindt en het op een verantwoorde manier gebeurt. Het is wel aangewezen om je sportieve activiteiten te bespreken met de gynaecoloog of huisarts.

Te mijden zijn evenwel:

  • competitie;
  • contactsporten;
  • sporten op grote hoogte of bij warm weer;
  • sporten met een verhoogd risico op valpartijen;
  • diepzeeduiken omwille van het drukverschil. 

Luister vooral naar je lichaam. Aan het einde van de zwangerschap kan bewegen bijvoorbeeld moeilijker worden. Als je pijn krijgt, moet je stoppen. 

In tegenstelling tot wat vele vrouwen denken, kan sporten geen vroegtijdige bevalling opwekken. Alleen als je sport in te warme omstandigheden en je lichaam gedehydrateerd raakt, kan dat vroegtijdige weeën veroorzaken. Daarom zijn voldoende water drinken en een goed verluchte omgeving heel belangrijk.

Top

Dagelijkse lichaamsbeweging

Extra beweging inlassen in je dagelijkse bezigheden levert al heel wat lichaamsbeweging op.

  • Kies activiteiten die passen in je dagelijkse bezigheid zoals fietsen, stevig doorstappen, de trap nemen in plaats van de lift. 
  • Kies voor korte afstanden de fiets of ga te voet
  • Vermijd langdurig zitten. Probeer om het halfuur even recht te staan of te wandelen. 
  • Zwemmen, fietsen, wandelen, dansen en yoga kun je vaak blijven doen. Ook als je dit voorheen nooit gedaan hebt, kan je er in een rustig tempo prima mee beginnen. Regelmaat en volhouden zijn de sleutelwoorden. 
  • Maak afspraken met jezelf om te bewegen en kies een activiteit die je graag doet.
  • Zoek iemand om samen te sporten of te bewegen. 
  • Vul ‘verloren’ tijd in met beweging. Je middagpauze op het werk is het ideale moment voor een wandeling. 

Bij complicaties of ziekte overleg je het best met je huisarts of gynaecoloog of je verder kan sporten.

Top

Gerelateerde artikels

-10% op babyspulletjes Lees meer

Shop met een leuke korting

Een nieuwe outfit voor je kleintje, een lekker warme slaapzak voor koude winternachten of een leuk kerstcadeautje … Profiteer nu van 10% korting bij aankoop vanaf €50 bij Dreambaby!

Contacteer ons

Een vraag over Skoebidoe? Zin om CM-lid te worden? Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees meer