Eet gezond

Ook tijdens je zwangerschap is het belangrijk om te zorgen voor een evenwichtig eetpatroon.

Eten voor twee?

Hoewel zwangere vrouwen nog vaak de volkswijsheid 'Nu moet je eten voor twee' te horen krijgen, is dat slechts gedeeltelijk correct. Je moet immers niet meer eten dan normaal.

Het is vooral belangrijk dat je gezond eet. Je baby is voor zijn groei en ontwikkeling immers volledig aangewezen op wat de mama eet. Een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon volgens de principes van de voedingsdriehoek zorgt er normaal gezien voor dat je geen tekorten hebt en vergroot de kans op een zwangerschap met minder ongemakjes.

Soms zijn supplementen, zoals foliumzuur of vitamine D, aanbevolen. Neem ze evenwel alleen op doktersvoorschrift.


Top

Tips

  • Eet volkoren producten, groenten en fruit. Ze zorgen voor de noodzakelijke voedingsvezels en helpen verstopping te voorkomen als je ook voldoende (water) drinkt.
  • Haal je vitaminen uit gezonde voeding zoals groenten en fruit in plaats van uit voedingssupplementen. 
    Een supplement foliumzuur wordt wel aangeraden vanaf de kinderwens of het ogenblik dat je stopt met anticonceptie tot en met de twaalfde week van de zwangerschap. De aanbevolen hoeveelheid is immers niet haalbaar uit voeding alleen.
  • Eet een- of tweemaal per week vis. Kies ook eens vette vissoorten die rijk zijn omega-3-vetzuren (bv. forel, zalm, sardine).
  • Kies gezonde tussendoortjes zoals volkoren graanproducten, een boterham, rijstwafel, noten, fruit, yoghurt of gedroogd fruit in plaats van suikerbommetjes. 
  • Zorg voor voldoende calciumrijke producten. Melkproducten zijn een belangrijke bron van calcium, eiwit en vitaminen van de B-groep. Elke dag drie tot vier glazen (450 tot 600 ml) en een tot twee sneden kaas (20-40 g) of afgeleide producten zorgen ervoor dat je genoeg calcium binnenkrijgt. Geef de voorkeur aan magere en halfvolle melkproducten. Vermijd rauwe melk en kazen op basis van ongepasteuriseerde rauwe melk.
    Daarnaast leveren ook groene groenten (bv. kool, prei, broccoli, peterselie, waterkers, peulvruchten), knolselder, noten, gedroogd fruit, sojaproducten en volle granen calcium aan. 
  • Tijdens je zwangerschap kun je een ijzertekort hebben omdat je lichaam meer ijzer verbruikt. IJzer vind je in vlees, vis, peulvruchten, noten, groene groenten en volkoren graanproducten. Hou er rekening mee dat ijzer uit dierlijke bronnen beter wordt opgenomen. Vitamine C-rijke producten, zoals groenten en fruit, zorgen voor een betere opname van ijzer. Koffie en thee vermijd je beter tijdens of net na de maaltijd omdat dit de opname hindert.
  • Was rauwe groenten en fruit steeds grondig om besmetting (bv. toxoplasmose) te voorkomen.
Top

Vreemde goesting

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap trek in eten dat ze voordien niet of nauwelijks lustten (bv. augurken). Anderen kunnen plots bepaalde geuren niet meer verdragen zoals deze van verse koffie.

Behalve als het gaat om schadelijke voedingsmiddelen is er geen bezwaar om - binnen bepaalde grenzen - aan deze ‘vreemde goesting’ toe te geven. In het andere geval probeer je beter een alternatief te zoeken, iets wat je eetlust ook bevredigt maar dan op een gezonde manier.

Top

Alcohol, koffie en thee

Als je alcohol drinkt, heb je meer kans dat je baby bij de geboorte kleiner en lichter is, waardoor hij een zwakkere weerstand heeft. Ook het risico op miskraam neemt toe, zelfs bij enkele glazen per week. Het enige veilige advies is dus geen alcohol te drinken. 

Koffie en zwarte thee bevatten cafeïne. Drink niet meer dan vier kopjes per dag omdat de cafeïne onder meer de opname van bepaalde voedingsstoffen, zoals ijzer en calcium, kan belemmeren of de uitscheiding ervan bevorderen. 

Ook het gebruik van kruidenthees beperk je beter tijdens je zwangerschap of borstvoedingsperiode omdat ze niet altijd even veilig zijn.

Top
-3% op speelgoed Lees meer

Speel met leuke korting

Een speelmat, mobiel of muzikaal speelgoed? Bij DreamLand vind je alle speelgoed om de allerkleinsten blij te maken. Shop nu met 3 % korting*!
* Niet geldig op gaming en multimedia. Cumuleerbaar met andere acties.

Contacteer ons

Een vraag over Skoebidoe? Zin om CM-lid te worden? Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Lees meer