Kommetjes met ontbijtgranen en yoghurt, omringd door fruit.

Feiten en fictie: Helpt ontbijt tegen obesitas?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, luidt het in de volksmond. Volledig terecht volgens een nieuwe studie: elke dag ontbijten zou een belangrijk wapen in de strijd tegen overgewicht kunnen zijn.

 

Waar komt dit nieuws vandaan?

De Chinese onderzoekers baseerden zich op bestaande gegevens. Ze analyseerden 36 cohortonderzoeken, waarbij onderzoekers een groep mensen gedurende een bepaalde tijd volgen. 

Wie niet of zelden ontbeet, had 48 procent meer kans op overgewicht. Deze resultaten werden niet beïnvloed door de leeftijd, het opleidingsniveau, geslacht of de regio waarin de onderzoekers het onderzoek uitvoerden. 

Wie niet of zelden ontbeet, had 48 procent meer kans op overgewicht

Hetzelfde resultaat bleek uit 9 cross-sectionele onderzoeken, waarbij onderzoekers op een bepaald moment zowel de ontbijtgewoonten als het gewicht in kaart brengt. Ook daarbij nam het risico met 48 procent toe. 

De onderzoekers concluderen dat ontbijten een belangrijk wapen in de strijd tegen obesitas is. 

 

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Een eerder Amerikaans literatuuronderzoek besloot ook dat ontbijten de kans op overgewicht vermindert. Deze nieuwe studie, waarin ook recentere onderzoeken zijn opgenomen, onderbouwt het mogelijks beschermend effect van ontbijten verder. 

Er bestaan ook interventiestudies, waarbij de onderzoekers deelnemers wel of niet lieten ontbijten, die onderzochten of er een verband was tussen ontbijt en gewichtsverlies. Uit een recente literatuurstudie daarvan bleek dat ontbijten niet leidt tot gewichtsverlies, en soms zelfs tot gewichtstoename. 

De onderzoekers merken zelf op dat de interventiestudies van lage kwaliteit zijn en dat je de resultaten voorzichtig moet interpreteren. Deze resultaten zijn trouwens niet noodzakelijk tegenstrijdig: ontbijten verkleint duidelijk de kans op overgewicht, maar de kans dat je kilo’s verliest door te starten met ontbijten, is eerder klein. 

 

Conclusie

JA

Deze studie bevestigt dat ontbijten de kans op overgewicht verkleint en belangrijk kan zijn in de preventie van overgewicht. Je kiest bij je ontbijt het best voor volkoren granen (volkoren brood, muesli …) in combinatie met plantaardige producten (fruit, groenten, notenpasta …) of met eieren of kaas. 

Ontbijten bevordert een evenwichtige voeding en een goede energieverdeling over heel de dag. Het vermindert ook de drang om te snoepen. 

Bron: www.gezondheidenwetenschap.be

 

Test je voedingspatroon

Nu je dit artikel gelezen hebt, wil je misschien zelf wel eens uittesten hoe het zit met jouw voedingsgewoonten. Wil je ook graag met onze tips en tricks aan de slag om jouw eetgewoonten zo gezond en lekker mogelijk te maken? Doe dan zeker onze test, kom te weten hoe gezond jouw voedingspatroon is en ga aan de slag!

Een vrouw houdt een glas fruitsap voor zich
Feiten en fictie

Is fruitsap veel gezonder dan frisdrank?

Je kunt er niet langer om heen: we streven allemaal naar een gezonder leven. Een trend waar ook de frisdrankindustrie handig op inspeelt. Menukaarten, maar ook supermarkten bulken tegenwoordig van gezonde alternatieven op basis van fruit. Maar zijn deze fruitsappen wel zo gezond?

Een pan met een spiegelei
Feiten en fictie

Mag ik elke dag een eitje eten?

We eten al eens graag een eitje bij het ontbijt, een eiersalade op de boterham of een ei als vleesvervanger bij een warme maaltijd. Maar zijn eieren wel zo goed voor ons? Wat is hun impact op onze cholesterol? We zoeken uit hoeveel eitjes je nu effectief mag eten. 

Op een witte ondergrond liggen vier glazen bokalen die open zijn. Voor de bokalen liggen allerlei soorten nootjes.
Artikels

Hoe boost je je immuniteit?

Over je weerstand doen veel weetjes de ronde, maar welke kloppen en welke niet?
Professor Sabine Allard gidst je langs enkele feiten en fabels over het immuunsysteem.