Een vrouw houdt een glas fruitsap voor zich

Feiten en fictie: Is fruitsap veel gezonder dan frisdrank?

Je kunt er niet langer om heen: we streven allemaal naar een gezonder leven. Een trend waar ook de frisdrankindustrie handig op inspeelt. Menukaarten, maar ook supermarkten bulken tegenwoordig van gezonde alternatieven op basis van fruit. Maar zijn deze fruitsappen wel zo gezond?

 

Waar komt dit nieuws vandaan?

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie kunnen we maar beter zo weinig mogelijk gesuikerde drankjes naar binnen werken. Studies tonen immers aan dat er een verband bestaat tussen het drinken van gesuikerde dranken en overgewicht. 

Ook versgeperst fruitsap bevat veel suiker

Bij gesuikerde drank denken velen spontaan aan frisdrank. Drankautomaten bevatten daarom steeds vaker gezondere alternatieven zoals water en fruitsap. Voor water klopt dat zonder twijfel. Wat fruitsap betreft, gaat die redenering - zelfs voor de versgeperste versie - niet op. Ook fruitsappen bevatten veel suiker.

 

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Ook zonder toevoeging van suiker, zit fruitsap bomvol suiker. Natuurlijke suikers bevatten nagenoeg evenveel calorieën als toegevoegde suikers. Wie vaak fruitsap drinkt, loopt dus evenveel risico om te verdikken als wie veel gesuikerde frisdrank drinkt.

De zuren in het fruitsap tasten het tandglazuur aan

Natuurlijke suikers zijn gezonder dan geraffineerde suikers. Maar als ze geconcentreerd voorkomen, zoals in fruitsap, hebben ze meer nadelen dan voordelen. Net als bij gesuikerde frisdrank veroorzaken ze een piek in de bloedsuikerspiegel en tasten de zuren het tandglazuur aan. 

In tegenstelling tot frisdrank heeft fruitsap wel enkele voordelen. Appelsienen bevatten veel vitamine C en vezels. Bij het persen gaan echter veel van die vezels verloren. Vezels die normaal gezien voor een verzadigd gevoel zorgen. 

 

Conclusie

NEE

Fruitsap is geen goed alternatief voor frisdrank, want beide zijn even slecht voor de lijn en voor de tanden. Fruitsap is wel ietsje gezonder, vooral omdat het vitamine C bevat. Af en toe een glas fruitsap drinken kan geen kwaad, maar water krijgt de absolute voorkeur.

Bron: www.gezondheidenwetenschap.be

 

Test je voedingspatroon

Nu je dit artikel gelezen hebt, wil je misschien zelf wel eens uittesten hoe het zit met jouw voedingsgewoonten. Wil je ook graag met onze tips en tricks aan de slag om jouw eetgewoonten zo gezond en lekker mogelijk te maken? Doe dan zeker onze test, kom te weten hoe gezond jouw voedingspatroon is en ga aan de slag!

Kommetjes met ontbijtgranen en yoghurt, omringd door fruit.
Feiten en fictie

Helpt ontbijt tegen obesitas?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, luidt het in de volksmond. Volledig terecht volgens een nieuwe studie: elke dag ontbijten zou een belangrijk wapen in de strijd tegen overgewicht kunnen zijn.

Een glas kombucha
Feiten en fictie

Is kombucha echt gezond?

Het hippe drankje duikt al een tijdje overal op in de supermarkt en op café. Tijdens de lockdown bleek het een populaire bezigheid om het drankje zelf thuis te maken. Maar is het zo gezond als wordt beweerd?

Een glas bruiswater
Feiten en fictie

Is prik slecht voor de gezondheid?

Over koolzuurgas doen verschillende verhalen de ronde: het tast je maag en je tanden aan, geeft een vol gevoel en ontkalkt je botten. Wat is daarvan aan?