HomeZiekte en behandelingKlachten en ziektenHoge bloeddruk

Wat kan ik zelf doen?


Indien je een verhoogde bloeddruk hebt, is een gezonde levensstijl net zo belangrijk als de inname van geneesmiddelen. Hierdoor kan de dosis worden beperkt en wordt de doeltreffendheid ervan verhoogd.

Rook niet

Tabak beschadigt en vernauwt de bloedvaten en werkt op die manier een verhoogde bloeddruk in de hand.

Eet gezond

  • Gebruik veel groenten en fruit, bruin brood, aardappelen, volkorenpasta of zilvervliesrijst. Specifiek voor de bloeddruk worden kalium (citrusvruchten, groene groenten), calcium (magere zuivelproducten) en magnesium (spinazie, broccoli, erwten, bonen, graanproducten) aanbevolen.
  • Vermijd verzadigd vet (beter vis in de plaats van vlees).
  • Beperk het zoutgebruik tot minder dan zes gram per dag.

Matig je alcoholgebruik

Te veel alcohol heeft een negatief effect op de bloeddruk. Dus maximaal twee glazen per dag voor mannen en een glas voor vrouwen en liefst niet elke dag.

Hou je lichaamsgewicht in de hand

Zwaarlijvigheid leidt niet alleen tot een verhoogde bloeddruk, maar gaat ook vaak gepaard met een te hoog cholesterolgehalte en een minder goede suikerstofwisseling. Vermageren kan alleen als je je eetgewoonten blijvend verandert. Een diëtist kan je daarbij helpen.

Beweeg minstens een halfuur per dag

Dit houdt hart en longen in conditie, de bloedvaten soepel, het cholesterolgehalte onder controle en je gewicht beter op peil. Voldoende beweging inbouwen in je dagelijkse activiteiten is de boodschap: ramen lappen, stoep vegen, tuinieren, de trap gebruiken in de plaats van de lift, een blokje om wandelen of vaker de fiets nemen.

Zorg voor voldoende ontspanning en afleiding

Met andere woorden: geef onthaasting een kans.

Veelgestelde vragen

Dokter Elise Rummens, preventie-arts CM

Ga ook naar