Lid worden
Met de bijdrage wordt het uitgebreide pakket CM-diensten en -voordelen gefinancierd. Op het merendeel van deze extra diensten heb je als CM-lid recht indien je in orde bent met de betaling van deze bijdrage.
Zo kun je ook dit jaar rekenen op tal van voordelen, zoals:
- Tandvoordeel: terugbetalingen tot 1.050 euro voor tandprothesen en orthodontie.
- Chiropraxie & osteopathie: tot 50 euro.
- Psychologische zorg: tot 720 euro.
- Jonge gezinnen: CM-babygeschenk tot 220 euro, terugbetaling kraamzorg tot 150 euro per CM-ouder, dienst thuisoppas voor zieke kinderen, (gedeeltelijke) terugbetaling van het remgeld voor huisarts- of specialistbezoeken voor jonge kinderen, voordelige tarieven voor Kazou-vakanties en een terugbetaling voor logopedie tot 400 euro.
- In zorgsituaties: een betaalbaar aanbod voor ziekenvervoer, terugbetaling tot 420 euro voor kortverblijf, dagopvang en nachtzorg, voordelige uitleentarieven en 35% korting op thuiszorghulpmiddelen bij Goed.
Met een extre premie kan je je bijkomend verzekeren met CM-Hospitaalplan, CM-Hospitaalplan Plus en CM-MediKo Plan.
De bijdrage dient niet om ziektekosten en uitkeringen vanuit de verplichte ziekteverzekering terug te betalen (zoals doktersbriefjes).
De CM-bijdrage mag ook niet worden verward met de bijdrage financiële verantwoordelijkheid, de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming of de premie voor bijkomende verzekeringen zoals het CM-Hospitaalplan, CM-Hospitaalplan Plus en CM-MediKo Plan.
Als je CM-lid wordt, verklaar je je tegelijkertijd akkoord om de CM-bijdrage te betalen.
Alle ziekenfondsen zijn wettelijk verplicht om op dezelfde manier te reageren op achterstallige betalingen. Als je de CM-bijdrage, ondanks meerdere herinneringen, gedurende 24 maanden niet betaalt:
- kun je geen beroep meer doen op het pakket CM-diensten en -voordelen;
- eindigt je eventuele aansluiting bij CM-verzekeringen;
is voor de diensten en voordelen een wachttijd van 24 maanden van toepassing als je je opnieuw in orde wil stellen.
De wachttijd kan ingekort worden als je tijdens je wachttijd of in de zes maanden voor het begin ervan:- een maand leefloon en/of OCMW-steun kreeg;
- een maand Inkomensgarantie voor ouderen of gewaarborgd inkomen bejaarden kreeg;
- een maand inkomensvervangende tegemoetkoming kreeg;
- een maand budgetbegeleiding of budgetbeheer via OCMW kreeg;
- een maand ziekte- of werkloosheidsuitkering kreeg, waarvan het bedrag lager is dan het bedrag dat een alleenstaande met Inkomensgarantie voor ouderen krijgt;
- je in een collectieve schuldenregeling zit;
- je in een faillissement zit.
Contacteer CM als je denkt in aanmerking te komen voor een verminderde wachttijd.
De achterstallige bijdragen worden over de ziekenfondsen heen bekeken. Indien je dus in een periode van 24 maanden bij twee ziekenfondsen aangesloten was, dien je de achterstallen bij beide ziekenfondsen te betalen voor er opnieuw recht op terugbetaling kan zijn.
Elk jaar evalueren en vernieuwen we onze diensten en voordelen. Zo geniet je dit jaar van deze nieuwe en gewijzigde voordelen*:
- Oordoppen op maat: een terugbetaling tot 30 euro per kalenderjaar.
- Wondzorg: 30% korting bij aankoop van chronisch wondzorgmateriaal bij Goed.
- CM-babygeschenk: voor geboortes vanaf 2025 kiest elke kersverse ouder tussen:
- of een premie van 170 euro,
- of de Dreambaby-geschenkkaarten ter waarde van 180 euro, aangevuld met een premie van 40 euro.
- Voedings- en dieetadvies: vanaf de eerste consultatie is er een terugbetaling van 10 euro, met een maximum van 40 euro per kalenderjaar.
- Gezond op weg met diabetes type 2: vanaf 2025 bestaat het leefstijlprogramma voor personen met diabetes in fysieke én digitale vorm.
- Lidgeld sportvereniging: het persoonlijk aandeel voor begeleiding via Bewegen Op Verwijzing wordt terugbetaald binnen het CM-voordeel lidgeld sportvereniging.
*Onder voorbehoud van goedkeuring door de Controledienst voor de ziekenfondsen.
Daarnaast kun je dit jaar ook op tal van andere voordelen blijven rekenen.
Ontdek het volledige pakket CM-diensten en -voordelen.
Het pakket diensten en voordelen is gebaseerd op solidariteit. Daardoor is het niet mogelijk om enkel te betalen voor de diensten die je aanbelangen. Enkel door dit solidariteitsprincipe is het mogelijk om een uitgebreid pakket diensten en voordelen aan te bieden, waarin iedereen zijn gading vindt: ziek en gezond, jong en oud, actief en niet-actief, …
Omdat iedereen zijn steentje bijdraagt voor het volledige pakket kan de bijdrage zo laag mogelijk worden gehouden.
Betaal je de bijdrage via domiciliëring, dan wordt de betaling automatisch geregeld. Zo blijf je steeds in orde. Bovendien kan je er voor kiezen om de betaling eenmaal per jaar (in januari) te laten uitvoeren of te spreiden per kwartaal (in januari, april, juli en oktober). Een aanvraagformulier domiciliëring ontvang je op eenvoudig verzoek. Bezorg het ingevuld terug via een CM-brievenbus of het CM-kantoor.
Heb je geen domiciliëringsopdracht? Dan is betaling per kwartaal niet mogelijk. In dat geval wordt je eenmaal per jaar een overschrijvingsformulier toegestuurd om de CM-bijdrage in één keer te betalen.
Dankzij de CM-bijdrage kunnen we je als CM-lid tal van voordelen aanbieden. Zo zijn er tegemoetkomingen voor oogzorg, psychologische zorg, logopedie ... Deze voordelen maken voor veel mensen het verschil.
In het ziekenvervoer bijvoorbeeld bieden we nog altijd betaalbaar vervoer aan, ondanks de hoge brandstofprijzen. Of je kunt rekenen op het CM-tandvoordeel met een tegemoetkoming tot 1.050 euro: een goede kostendekking voor orthodontie en tandprothesen zonder extra tandverzekering. Het zit gewoon mee in het basispakket van diensten en voordelen.
Willen we deze dienstverlening garanderen, dan is het noodzakelijk dat de CM-bijdrage een weerspiegeling is van de reële prijzen. Als die stijgen door inflatie, dan moet de CM-bijdrage ook stijgen.