HaaS
HaaS is de nieuwe toepassing voor de uitwisseling van MyCareNet-berichten hospitalisatie met CM. Op deze pagina geven we ziekenhuizen en hun softwareleveranciers een overzicht van de problemen die gelinkt zijn aan de applicatie.
Pagina laatst bijgewerkt op 12-12-2024 om 15.50 uur.
Goed om te weten
Hebt u nog haperende berichten die verstuurd werden vóór onze release van 04-12-2024 (18 uur)? Neem dan contact met uw UCP om dat verder te analyseren en de nodige acties af te spreken. De release van vorige week zou moeten toelaten om een oplossing te bieden.
Release 12 december 2024 (07.04 uur)
Sinds de release 1.1 gaven we in de weigering van opnames van patiënten die niet bij ons (VI100) aangesloten zijn niet meer de reden van weigering mee. Dit ging dus specifiek over antwoorden op 721XXX-berichten. Bij sommige ziekenhuizen blokkeerde dit antwoord zonder reden van weigering ook latere nieuwe opnameberichten.
Het nodige werd gedaan om de probleemsituaties die zich voordeden tot de release van deze morgen manueel op te lossen.
De release zorgt ervoor dat in dergelijke antwoorden de reden van weigering (lid niet aangesloten bij VI100) meegegeven wordt.
Release 4 december 2024 (18.00 uur)
Deze release bevat belangrijke herwerkingen in HaaS om op een kwalitatievere manier binnenkomende berichten te kunnen verwerken en beantwoorden.
Belangrijkste aanpassingen in deze release:
- CM checkt na deze release altijd of een bericht al correct verwerkt is en geregistreerd is in de databank. Indien dit niet het geval is, wordt gezorgd voor een correcte verwerking/registratie en daarna volgt altijd een gepast antwoord. Tot nu toe gebeurde dit niet consequent.
- Deze aanpassing moet de huidige problemen met de duplicaten en dubbel verstuurde originelen oplossen. Bij deze problematiek van duplicaten en dubbel verstuurde originelen:
- antwoordde CM soms niet
- antwoordde CM soms met een loutere herhaling van het eerste antwoord dat gegeven werd.
- In beide gevallen werd niet nagekeken of de inhoud van het eerste bericht (en het duplicaat of het dubbele origineel) correct verwerkt en geregistreerd werd.
Concrete voorbeelden van situaties die opgelost worden door deze release:
- Situaties waarbij er op de 727100 (administratief einde) geen 791000 (ontvangstbewijs) wordt gestuurd.
- Situaties waarbij ziekenhuizen 727100 berichten sturen maar deze niet zichtbaar zijn/geregistreerd worden in de CM-applicatie Haas.
- Situaties waar we niet antwoorden op berichten omdat ze beschouwd worden als duplicaat (code 12 & 22).
Hoe dan ook zal er na het in productie zetten van deze release geëvalueerd moeten worden of door deze release 100 % van de hierboven vermelde knelpunten opgelost zijn. Indien nodig, zal er nog verder bijgestuurd worden.
Volgend probleem zal nog opgelost worden in een andere release:
- De 730000-berichten die CM ten onrechte niet verstuurt: dit gaat bijvoorbeeld over de situaties waarbij er geen 730000-bericht vertrekt na een 721008-bericht.
Historiek van de releases
Ter informatie vind je hier de historiek van de releases.
Overzicht overige problemen die moeten opgelost worden in latere releases
- 730000-berichten die niet verzonden worden als er een wijziging is in KG1/KG2.
- 730000-berichten die zonder persoonlijk aandeel verzonden worden.
- Automatisering van het proces voor leden die niet in regel zijn. Dit proces heeft impact op het merendeel van de berichten met persoonlijke aandelen.
Facturatie
De problemen met ontbrekende of foutieve MyCareNet-berichten kunnen leiden tot verwerpingen in de facturatie. Dit wordt uiteraard mee opgevolgd.
Goed om weten: berichten over de MAF-situatie van een patiënt en de facturatie
- Als het bericht over de MAF-situatie van een patiënt ontvangen wordt nadat er al gefactureerd is voor die patiënt, dan houdt u als ziekenhuis geen rekening met dit bericht. Een rechtzetting is niet nodig omdat het persoonlijk aandeel via een maandelijks procedure aan het lid betaald wordt.
- Als het bericht over de MAF-situatie van een patiënt ontvangen wordt en de facturatie moet nog gebeuren, dan vragen we u als ziekenhuis om rekening te houden met dit bericht in de facturatie.
Financiële impact
Ondervindt u specifiek door de problemen met de Mycarenet-berichten hospitalisatie (HaaS) een aanzienlijke financiële impact? Contacteer dan zeker uw CM-relatiebeheerder via [email protected] zodat we dit samen kunnen bekijken.
Historiek van de releases
Deze release zorgt voor een oplossing voor deze problematiek: als een ziekenhuis in een bericht ‘100’ vermeldde in plaats van het correcte ziekenfondsnummer ‘120’ of 134’ dan antwoordden wij ook met ‘100’. Dit kon problemen geven op het moment van de facturatie.
Structurele oplossing (voor antwoorden sinds donderdagavond 24-10-2024 17.30 uur): deze release zorgt, voor situaties die dateren van na het moment van de release, dat wij altijd antwoorden met het correcte ziekenfondsnummer (120 of 134), ook al vermeldt het ziekenhuis ‘100’ in zijn bericht.
Rechtzetting van deze situaties uit het verleden: via massaverwerking verstuurden we al een 800-tal nieuwe berichten voor situaties uit het verleden (berichten die verzonden werden met ‘100’ in plaats van ‘120’ of ‘134’). Deze nieuwe berichten kunnen gebruikt worden bij het opmaken van de facturatie.
Net na de release zal er een nieuwe extractie gebeuren van dit type gevallen die zich voordeden tussen de eerste massaverwerking en het moment van de release. Ook voor deze gevallen zal een nieuw bericht uitgestuurd worden.
Zijn er op dat moment nog situaties waarvoor u als ziekenhuis geen nieuw bericht ontvangen heeft? Of ondervindt u problemen om de nieuwe berichten te verwerken in de facturatie? Contacteer dan uw UCP.
Deze release biedt een oplossing op twee vlakken.
1. Oplossing voor referentieproblemen
- De spontaan verstuurde berichten 700000/7300000 die de referentie van het laatste inkomende bericht overnamen, zorgden bij bepaalde ziekenhuizen voor problemen. Met deze release zullen de referenties van deze berichten ingevuld worden met nullen.
- Antwoordberichten werden niet altijd met de correcte berichtreferentie van het ziekenhuis verstuurd. Dit zorgde voor een verschil tussen wat er in HaaS stond als berichtreferentie, en wat het ziekenhuis ontving als berichtreferentie. Met deze release zullen deze berichten wel degelijk met de correcte referentie verstuurd worden en het uitgestuurde bericht zal ook overeenstemmen met het opgeslagen bericht in de databank.
In berichten die wij versturen sinds 08-10-2024 18.16 uur zouden de hierboven vermelde fouten zich niet meer mogen voordoen.
De situaties uit het verleden (= vóór 08-10-2024 18.16 uur) die blokkerend zijn voor een ziekenhuis, kunnen we vanuit CM manueel opnieuw aanbieden als antwoord met een aangepaste berichtreferentie. Neem in dat geval contact op met uw UCP zodat zij een nieuw manueel bericht kunnen aanvragen.
2. Oplossing voor de onterechte verwerpingen van het type xxx643, xxx642 en 200520
In deze release werd ook een fout in synchronisatiemechanisme tussen onze systemen verbeterd. Hierdoor zouden we geen onterechte verwerpingen van het type xxx643, xxx642 en 200520 meer mogen geven. Deze oplossing geldt voor berichten die we uitsturen sinds 08-10-2024 18.16 uur.
We zorgden ook maximaal voor de rechtzetting van deze synchronisatiefouten uit het verleden. De facturen met onterechte verwerpingen van het type xxx643, xxx642 en 200520 kunnen dus opnieuw ingediend worden.
De release van 05/09 werd in de loop van de ochtend in productie gezet. Deze release is in hoofdzaak de verbeterde versie van de release van 19/08 (die op 21/8 opnieuw uit productie werd genomen).
De release bevat deze onderwerpen:
- Oplossing voor het correct en automatisch verwerken van opnameberichten voor patiënten die tijdens de opname naar ons gemuteerd zijn. (Was eerder opgenomen in de release van 19/08.)
- Oplossingen voor andere problemen met mutaties in de berichten. (Was eerder opgenomen in de release van 19/08.)
- Berichten voor personen met een BIS-nummer: oplossing zodat deze berichten nu wel met een persoonlijk aandeel verstuurd worden.
- Oplossing voor dit probleem: de referentie (zone 204) in het bericht type 22 bevatte de referentie van het oorspronkelijke bericht type 12. Deze aanpassing lost een deel van de problemen met de referenties op.
De release van 19/08 (7:21 uur) werd uit productie genomen. De berichten vanaf 21/08 (11:02 uur) worden weer behandeld op basis van de versie die ervoor in productie stond.
We stelden immers deze problemen vast in antwoorden tussen 19/08 (7:21 uur) en 21/08 (11:02 uur):
- Verkeerde datums in de betalingsverbintenissen: we gaven in redelijk wat antwoorden een datum mee die zich vóór de begindatum van de opname situeerde. Deze eerdere datum mag genegeerd worden en vervangen worden door de datum opname. We kregen de feedback dat sommige ziekenhuizen deze berichten met foutieve begindatum niet kunnen verwerken. Momenteel wordt onderzocht welke oplossing hiervoor mogelijk is.
- BIS-nummers en mutaties: ontbrekend persoonlijk aandeel in de betalingsverbintenissen. Contacteer uw UCP als u dergelijke fouten vaststelt zodat deze kunnen verbeterd worden.
Update 05/09: deze twee punten blijven momenteel nog actueel.
Deze release bevat:
- Oplossing voor de problemen in de 730000-berichten voor opnames van leden met internationale rechten (CG1 = X8X), waarbij geen update wordt aangemaakt van de betalingsverbintenis en dus ook geen 730000-bericht volgt. Deze aanpassing geldt enkel voor opnames vanaf 19/7. Stelt u gevallen uit het verleden vast? Geef deze door via uw UCP
We geven ook nog een update mee over eerdere releases:
- Herdienen 725XXX-berichten: We stellen vast dat het herindienen van de 725XXX-berichten in sommige gevallen problemen geeft. Dit is gekoppeld aan de problematiek van verkeerde antwoorden op duplicaten van berichten. Dit wordt momenteel verder geanalyseerd.
- Het is nog niet mogelijk om een 730000-bericht te versturen voor opnames die geannuleerde betalingsverbintenissen hebben (ingeval van een wijziging van de opnameparameters via een 721008- of een 721009-bericht), deze situatie wordt momenteel geanalyseerd.
Deze release bevat deze zaken:
- Automatisch 730000-bericht voor opnames die langer duren of geduurd hebben dan de looptijd van eerder gegeven betalingsverbintenissen: er wordt een recurrent proces geactiveerd dat deze situaties opspoort en daarvoor een extra betalingsverbintenis aanmaakt in de database en deze ook signaleert aan het ziekenhuis via een 730000-bericht. Dit gebeurt voor opnames waarvan de ontslagdatum na “begin van de lopende maand – 2 maanden” valt. Concreet wil dit zeggen dat deze aanpassing al van toepassing is voor opnames vanaf 1 mei 2024. Stelt u een probleem van dit type vast voor opnames die dateren van vóór 1 mei 2024? Contacteer uw UCP om dit te laten rechtzetten.
- Oplossingen voor een aantal problemen die zich nog voordeden in de berichten met informatie over de MAF. Op 28-06 lieten we via deze pagina weten dat we 244 berichten van het type 730000-berichten meervoudig verstuurd hadden. Het ging telkens om opnames die één of meerdere keren werden geweigerd om dan uiteindelijk goedgekeurd te worden. We maakten 730000 berichten aan op basis van een eerdere weigeringsbeslissing waar bijvoorbeeld geen CG1/CG2 zat, wat resulteert in meervoudige 730000, met vele lege velden. Deze 244 berichten zullen nu opnieuw verstuurd worden met de correcte inhoud. We zullen nu ook de nog niet verwerkte files met MAF 2023 kunnen verwerken.
Release 28-06-2024
Deze release bevat volgende materie: oplossing voor merendeel van de problemen met berichten 725XXX (dienstwijzigingen). De problemen met de 725XXX-berichten heeft aanzienlijke impact op de ziekenhuisadministratie en facturatie van psychiatrische instellingen. Ook andere types ziekenhuizen zijn geïmpacteerd. Deze release zou moeten toelaten om het grootste deel van deze problemen te verhelpen.
Nieuwe berichten dienstwijziging (en de daaraan gekoppelde facturatie achteraf) zouden dus vanaf datum van deze release (28-06-2024) onmiddellijk correct moeten verlopen.
Update (09-07-2024)
725XXX dienstwijzigingen
We hebben testen uitgevoerd met een psychiatrisch ziekenhuis en een algemeen ziekenhuis. Op basis hiervan hebben we deze week nog een aantal bijkomende aanpassingen uitgevoerd.
De UCP’s zullen contact opnemen met hun ziekenhuizen over het herindienen van de 725XXX-berichten. Op die manier kunnen er goede afspraken gemaakt worden voor afwerking en opvolging.
Deze release bevat deze zaken (telkens voor toekomstige situaties):
- Oplossing voor de berichten 725008 die niet gelinkt werden aan het correcte bericht 725000 (wijziging dienst), maar aan een eerder bericht dat geannuleerd werd;
- Het uitsturen van een bericht 700000 voor situaties waar we een bericht 727200 verwachten maar niet krijgen.
- Oplossing waarbij er een bericht 730000 gestuurd wordt voor alle situaties waarbij er een wijziging is in het MAF-statuut van de patiënt.
Opgelet: de oplossingen gelden enkel voor de toekomst, dit wil dus zeggen voor opnames vanaf 21-06-2024. Het rechtzetten van fouten uit het verleden moet verder onderzocht worden.
Aansluitend op de release van 21/6 voerden we ondertussen deze specifieke rechtzettingen uit:
- Wijziging in de MAF-situatie van de patiënt: we verstuurden tussen 21 juni en 23 juni via massaverwerking 730000-berichten voor de opnames vanaf januari 2024. Gelieve uw UCP te contacteren als u deze berichten niet ontvangen hebt.
- We verstuurden tussen 21 juni en 23 juni via massaverwerking 730000-berichten voor een aantal situaties met verkeerde persoonlijke aandelen.
Update 27-06-2024
Tussen 21 juni en 23 juni verstuurden we via massaverwerking 730000-berichten voor een wijziging in de MAF-situatie van de patiënt. Deze berichten (9568 in totaal) werden verzonden voor de opnames vanaf januari 2024.
Ondertussen stelden we volgende zaken vast:
- We hebben voor een aantal opnames die zich uitsluitend in 2024 bevinden MAF-statuut voor 2023 gecommuniceerd.
- We hebben ook een aantal communicaties verstuurd daar waar de MAF niet wijzigt.
- We hebben 244 berichten van het type 730000-berichten meervoudig verstuurd. Het gaat telkens om opnames die één of meerdere keren werden geweigerd om dan uiteindelijk goedgekeurd te worden. We maakten 730000-berichten aan op basis van een eerdere weigeringsbeslissing waar bijvoorbeeld geen CG1/CG2 zat, wat resulteert in meervoudige 730000, met vele lege velden. Het is de bedoeling om deze 244 berichten met de correcte inhoud opnieuw te versturen.
In deze release werd volgend probleem opgelost: 721900-berichten waarbij verkeerde persoonlijk aandelen gestuurd werden voor een tweede hospitalisatie kort na een eerste hospitalisatie (onderbreking < 3maanden voor 710xxx en <6 maanden voor 720xxx). Opgelet: de oplossing geldt enkel voor de toekomst, dit wil dus zeggen voor opnames vanaf 04-06-2024. Het rechtzetten van fouten uit het verleden moet verder onderzocht worden.
Vragen?
Ziekenhuizen kunnen via hun UCP contact opnemen voor concrete vragen.
Softwareleveranciers kunnen hun vragen stellen via [email protected].