HomeProfessioneelScholenSlaaphygiëne op school

Zes tips voor op school

Wist je dat voldoende slaap cruciaal is voor het lichamelijke en mentale welzijn van de leerlingen? Met deze tips stimuleer je een gezonde slaapgewoonte op school.

1. Richt een relaxruimte in

Heel wat ouderverenigingen ‘klussen’ op school. Ze verfraaien de speelplaats, schilderen de klaslokalen, geven de schooltoiletten een opknapbeurt, leggen een moestuin aan … Misschien kun je hen ook inschakelen om een gezellige relaxruimte te bouwen? Daar kunnen de leerlingen tijdens de middagpauze even uitrusten. Denk bijvoorbeeld aan een leesklas of -hoek, een snoezelruimte of een filmlokaal.

2. Zorg voor een gezond voedingsbeleid

Een evenwichtig voedingspatroon bevordert een goed slaappatroon. Daarbij horen een stevig ontbijt, gezonde tussendoortjes, een voedzaam middagmaal en een niet te zwaar avondmaal. Zo voelen leerlingen zich overdag fit en ’s avonds ontspannen. Zorg dat het voedingsbeleid op school dat patroon stimuleert. Welke tussendoortjes zijn toegelaten? Enkel fruit of ook koek en snoep? Of voorziet de school zelf tussendoortjes? Wat met traktaties bij verjaardagen? 

Meer info vind je hier.

3. Zorg dat leerlingen in de speeltijden kunnen bewegen

Bewegen is op elke leeftijd belangrijk. Door overdag veel te bewegen, het liefste in de buitenlucht, kunnen de leerlingen hun energie kwijt. Zo kunnen ze ‘s avonds de dag rustig afsluiten.

4. Geef les rond het thema slaap

In de klas verwerven leerlingen idealiter deze vaardigheden over het thema slaap. Ze weten: 

  • dat een goed slaappatroon belangrijk is; 
  • wat een goede slaaproutine is: tanden poetsen, wassen, pyjama aan, tijdig en op een vast uur gaan slapen …; 
  • dat een goede nachtrust méér betekent dan op tijd in bed kruipen: een evenwichtig voedings- en bewegingspatroon overdag, een vaste structuur ‘s avonds, tijd voor een gezellig afsluitmoment …; 
  • dat iedereen wel eens wakker wordt door dromen of angsten

CM ontwikkelde daarom 'Droomzacht', een educatief pakket voor de tweede en derde kleuterklas rond het thema slaap. Lees meer

Geef je graag les over slaap, maar ben je geen leerkracht van de tweede of derde kleuterklas? Lees meer.

5. Let op signalen die wijzen op slaapproblemen of vermoeidheid

Tijdens klasactiviteiten of op de speelplaats kunnen leerlingen deze signalen geven: 

  • Rechtstreeks: ‘ik ben moe’ 
  • Onrechtstreeks: ogen die toevallen, geeuwen, afwezige blik, alleen in hoekje kruipen, snel geïrriteerd reageren, gevoelig voor overprikkeling (bijvoorbeeld lawaai of licht), moeilijkheden om te concentreren … 

Als leerkracht zie je de veranderingen in het gedrag van een leerling. Negeer deze signalen niet, maar grijp ze aan om te praten met de leerling.

6. Organiseer een infomoment voor ouders over een goede slaaphygiëne

Zitten leerlingen moe in de klas, vooral na het weekend? Ook ouders moeten weten wat de gevolgen zijn van slaaptekort. Het beïnvloedt het humeur van hun kind en hun concentratie in de klas. Hun schoolresultaten en sociale vaardigheden kunnen eronder lijden. Organiseer daarom een infoavond op school over ‘slapen’. Deze thema’s kunnen aan bod komen: 

  • Hoeveel uur slaap heeft een kind nodig? 
  • Hoe merk je dat je kind moe is? 
  • Wat houdt een slaapritueel en een goede slaaphygiëne in? 
  • Hoe kan je slaapmoeilijkheden aanpakken en wat kan je doen als je kind niet naar bed wil?

Ga ook naar