HomeGezond levenKindMondhygiëne kinderenVoeding

Niet tandvriendelijk

Suikers

Veel etenswaren en dranken bevatten suiker. 

  • Enkelvoudige suikers
    Enkelvoudige suikers zijn het schadelijkst voor de tanden. Ze worden door de bacteriën snel omgezet in zuur. Eet ze daarom zo weinig mogelijk. 
    • Enkelvoudige suikers zitten vaak in snoep, koekjes, frisdrank, chocolade, zoet beleg (bv. choco, confituur, speculoospasta). 
    • Ook in fruit zitten enkelvoudige suikers. Twee tot drie stuks fruit per dag eten is gezond, maar niet ideaal voor je tanden. Toch is het belangrijk om fruit te eten, want er zitten belangrijke vitamines in. Probeer vooral vers fruit te eten. Gedroogde vruchten zijn‘niet tandvriendelijk: ze bevatten veel suiker en kleven aan de tanden. Ook siroop of andere fruitbereidingen waaraan suiker is toegevoegd (zoals appelmoes) bevorderen cariës
  • Meervoudige of samengestelde suikers
    Deze suikers, zoals zetmeel, vind je onder meer in aardappelen, brood, rijst en bloem. Ze worden door de tandplakbacteriën trager omgezet in zuren en er wordt minder zuur gevormd. Samengestelde suikers zijn minder schadelijk voor de tanden en belangrijk voor een gezonde voeding. 

Wist je dat suikervrije producten zoet smaken omdat er zoetstoffen aan toegevoegd zijn? Zoetstoffen zijn suikervervangende producten die bacteriën moeilijk of niet kunnen omzetten in zuren. Een suikervrije variant van snoepgoed is dus beter voor de tanden dan snoep die suiker bevat. 

Zuren

Ook zuren kunnen schade veroorzaken. Zuren in dranken en in voeding zorgen ervoor dat je tandglazuur wegslijt. Dat proces wordt erosie genoemd. 

Zuren vind je in frisdranken (ook de lightversies). Die vermijd je dan ook liefst zo veel mogelijk. Ook in fruitsappen en in fruit (bv. sinaasappel, citroen en pompelmoes) zit zuur.

Snoep

Natuurlijk hebben kinderen eens zin in snoep. Hoewel dat niet goed is voor de tanden (tenzij je voor een suikervrij alternatief kiest) kun je toch op een aantal zaken letten: 

  • Snoepen vlak na de maaltijd is beter dan tussendoor. 
  • Kies voor snoep die niet te kleverig is en waar ze niet te lang op moeten zuigen of die niet te lang in de mond blijft (zoals een lolly of karamel). De bacteriën hebben dan veel tijd om zuur te produceren.
  • Laat kinderen goed hun tanden poetsen nadat ze gesnoept hebben, bij voorkeur een uur later. 

Voor de tanden is het beter om een hele zak snoep in één keer op te eten in plaats van de hele namiddag door een klein snoepje te nemen. Voor de gezondheid is dat uiteraard niet aan te raden.

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen