HomeGezond levenKindSlaapSlaaphygiëne

Slaapomgeving


  • Zorg voor voldoende zuurstof en verlucht de kamer overdag. Let er ook op dat de slaapkamer niet te warm of te koud is. 18°C is prima.
  • Hou licht en lawaai zoveel mogelijk buiten. Praat stiller en vermijd luide activiteiten als de kinderen in bed liggen.
  • Zorg voor een bed op maat van je kinderen. Voor baby’s betekent dit een wieg of bedje dat ruim genoeg is en een goed passende en stevige matras heeft. De afstand tussen de spijlen mag niet groter zijn dan 6,5 cm. Lees meer over een veilig kinderbed op www.cm.be/skoebidoe.
  • Leg een kind nooit in een kamer waar gerookt wordt of werd. Passief roken is vooral voor baby’s gevaarlijk omwille van het verhoogde risico op wiegendood, verkoudheid, bronchitis, oorontsteking en astma.
  • Let erop dat niets je kind ’s nachts angst kan aanjagen zoals een opvallende poster. Toon het kind welke voorwerpen eventueel een schaduw kunnen geven.
  • Is je kind bang, laat dan de deur van de slaapkamer op een kier of laat een nachtlampje branden.
  • Ruim de slaapkamer op en verwijder speelgoed, boeken, spelletjes, radio, tv, computer en telefoon.

Stuur je kind niet als straf naar bed of naar de slaapkamer. Op die manier associeert het slapen met iets negatiefs.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen