Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Zorgverleners
      • Zorgverleners
        • Algemeen en contact
        • Artsen
        • Geestelijke gezondheidszorg
        • Kinesitherapeuten
        • Logopedisten
        • Opticiens
        • Tandartsen
        • Verpleegkundigen
        • Vroedvrouwen
        • Ziekenhuizen
    • Scholen
      • Scholen
        • Basisonderwijs
        • Secundair onderwijs
        • Hogescholen en universiteiten
    • Ondernemingen
      Mijn CM
      • Home
      • Zorgverleners
      • Logopedisten
      • Terugbetaling logopedische behandeling

      Terugbetaling logopedische behandeling

      Als logopedist vind je hier informatie over artikel 36 van de nomenclatuur.

      Richtlijnen voor een bilan
      Uitsluitingen terugbetaling
      Ouderbegeleiding
      Herval
      Nuttige links Riziv-site

      Dit artikel bepaalt de voorwaarden voor de terugbetaling voor logopedische behandelingen. 

      Aanvraagprocedure

      Logopedie (bilan en behandeling) wordt enkel terugbetaald als de adviserend arts van CM zijn akkoord geeft. Maar wat moet je hiervoor precies doen? Volg het stappenplan.

      • Stap 1: voorschrift aanvangsbilan
      • Stap 2: bilan uitvoeren
      • Stap 3: voorschrift behandeling
      • Stap 4: bezorg CM de nodige documenten
      • Stap 5. start behandeling
      • Stap 6. kennisgeving van verlenging
      Stap 1: voorschrift aanvangsbilan

      De arts geeft de patiënt een voorschrift voor het aanvangsbilan (de testing). De arts in kwestie moet een actief Riziv-nummer hebben.

      Stap 2: bilan uitvoeren

      De logopedist voert het bilan uit.

      Stap 3: voorschrift behandeling

      Een bevoegd arts-specialist schrijft een voorschrift voor de behandeling.

      Stap 4: bezorg CM de nodige documenten

      De logopedist bezorgt CM de nodige documenten:

      • het aanvraagformulier om tegemoetkoming ingevuld, gedateerd en ondertekend door de logopedist en de patiënt of zijn wettelijke vertegenwoordiger
      • het medisch voorschrift voor het aanvangsbilan
      • het medisch voorschrift voor de logopedische behandeling

      Het aanvangsbilan wordt bewaard in het patiëntendossier.

      Stap 5. start behandeling

      De logopedist start de behandeling.

      Stap 6. kennisgeving van verlenging

      Aan het einde van de revalidatieperiode, als een verlenging van de behandeling noodzakelijk is en als er nog behandelingszittingen beschikbaar zijn, is het akkoord van de adviserend arts niet meer vereist.

      De verlengingen van de behandeling moeten aan de adviserend arts worden meegedeeld door middel van een kennisgevingformulier van verlenging van de behandeling voor een aaneengesloten periode van 2 jaar (slechts 1 jaar voor G-stoornis / geen kennisgevingsysteem voorzien voor B4-stoornis).

      Een medisch voorschrift moet aan het kennisgevingformulier worden toegevoegd.
      Het voorschrift voor de behandeling mag opgesteld worden door de huisarts behalve in geval van gehoorstoornissen (D) of dysfasie (F).

      Richtlijnen voor een bilan

      • Algemene richtlijnen
      • Bijkomende richtlijnen
      Algemene richtlijnen

      Een bilan is steeds getypt en bevat onderstaande elementen:

      • identificatie van de logopedist en de patiënt;
      • omschrijving van het bilan (aard, datum en plaats van opmaak);
      • identificatie van de stoornis waarvoor de terugbetaling wordt aangevraagd;
      • beschrijving van de problematiek;
      • onderzoeksgegevens;
      • therapievoorstel;
      • handtekening van de logopedist. 

      Klik hier voor een meer gedetailleerd overzicht

      Bijkomende richtlijnen

      Een bilan in het kader van leerstoornissen (B3) moet bijkomend volgende gegevens bevatten:

      • anamnese (huidig leerjaar van het kind met zijn didactische leeftijd, schoolloopbaan en taalsituatie);
      • evaluatie specifiek voor de stoornis (dyslexie, dysorthografie, dyscalculie).

      Uitsluitingen terugbetaling

      • Uitsluiting terugbetaling als gevolg van de rechthebbende
      • Uitsluiting als gevolg van de oorzaak van een stoornis
      Uitsluiting terugbetaling als gevolg van de rechthebbende

      Voor een logopedische behandeling is er geen terugbetaling door de ziekteverzekering indien de rechthebbende:

      • buitengewoon onderwijs volgt (deze beperking geldt alleen voor behandelingen voorzien onder §2, b), 2°; §2, b), 3° en §2, f); 
      • behandeld en/of gehuisvest wordt in een door de gemeenschappen/gewesten erkende en gesubsidieerde instelling, waar de functie van logopedist begrepen is in de erkenningsnormen;
      • ter verpleging is opgenomen in een dienst die is erkend onder de kenletter G, T, A, Sp of K;
      • verblijft in een PVT, ROB of RVT; 
      • wordt gerevalideerd in een inrichting die met het Riziv of met de gefedereerde entiteiten een overeenkomst heeft gesloten die de behandeling door een logopedist dekt (deze uitsluiting geldt niet voor rechthebbenden met stoornissen omschreven in §2, b), 6°, 6.3 en §2, d).
      Uitsluiting als gevolg van de oorzaak van een stoornis

      Een terugbetaling is eveneens uitgesloten voor stoornissen als gevolg van:

      • psychiatrische aandoeningen of emotionele toestanden:
        • relatieproblemen;
        • een verwaarloosd of gebrekkig schoolbezoek (bv. wegens ziekte);
        • het aanleren van een andere taal dan de moedertaal of van een veeltalige opvoeding; 
      • enkelvoudige stoornissen zoals sigmatisme, rhotacisme, lambdacisme, kappacisme, broddelen; 
      • stemstoornissen zoals acute functionele afonie of dysfonie, fonastenie, stemwisselingsstoornissen;
      • stoornissen voorzien onder §2, b) en 2° ) die volgen op een logopedische behandeling van dyslexie en/of dysorthografie en/of dyscalculie.

      Ouderbegeleiding

      Via ouderbegeleiding krijgen personen die het kind opvoeden praktische strategieën aangeleerd om de logopedische behandeling van het kind efficiënt te ondersteunen.

      Voor deze ouderbegeleiding is geen aparte aanvraag bij de adviserend arts nodig.

      • Ouderbegeleiding en attestering bij stoornissen
      • Ouderbegeleiding en aantal zittingen
      Ouderbegeleiding en attestering bij stoornissen

      Ouderbegeleiding kan worden geattesteerd voor volgende stoornissen:

      • B2: Stoornissen in de receptieve en/of expressieve taalontwikkeling
      • B3: Dyslexie en/of dysorthografie en/of dyscalculie
      • B6.4: Stotteren
      • C2: Dysfunctie van de larynx en/of stemplooien
      • D: Gehoorstoornissen
      • F: Dysfasie

      De volledige lijst vind je hier terug.

      Ouderbegeleiding en aantal zittingen

      Deze verstrekkingen mogen maximaal tien keer aangerekend worden per stoornis per kind, verspreid over de duur van de behandeling.

      Het maximum aantal behandelingszittingen van de stoornis moet worden verminderd met het aantal aangerekende zittingen ouderbegeleiding. Er bestaan individuele en collectieve zittingen:

      • een individuele zitting ouderbegeleiding wordt gelijkgesteld met twee individuele behandelingszittingen van dertig minuten;
      • een collectieve zitting ouderbegeleiding wordt gelijkgesteld met een individuele behandelingszitting van dertig minuten.

      Herval

      Vanaf 1 augustus 2024: afschaffing van alle bepalingen betreffende het hervalbilan en de behandeling in geval van herval.

      Nuttige links naar de Riziv-site

      • Pagina 'Logopedisten'
      • Aanvraagformulieren voor een tegemoetkoming of kennisgeving van verlenging
      • Compendium (interpretatie van de nomenclatuur, heeft geen wettelijke waarde)
      • Limitatieve lijst van testen 
      • Overeenkomst 2024-2025 tussen logopedisten en verzekeringsinstellingen
      • Formulieren Riziv

      #Leefmagazine

      Wanneer en hoe kan een logopedist helpen?
      Ontdek het hier
      • Chat met ons
      • Bel ons
      • Mail ons
      • CM in je buurt
      • Over CM
        • CM-bijdrage
        • Statuten
        • Wie zijn we?
        • Geschiedenis
        • Structuur
      • Contacteer CM
        • Contacteer ons
        • Klacht CM-dienstverlening
        • Meldpunt fraude gezondheidszorg
        • Werken bij CM
      • Actueel
        • Jaarverslagen
        • Nuttige sites
        • Onderzoeken
        • Pers
        • Memoranda
      • Mijn CM
        • Aanmelden
        • Je EZVK altijd op zak
        • Veel gestelde vragen
        • Gepersonaliseerde informatie

      CM Gezondheidsfonds 2025©

      • Gebruikersvoorwaarden
      • Cookiebeleid
      • Privacy
      • Statuten
      • Onderworpen aan de controle van de CDZ