Contacteer ons

HomeGezond levenKindMondhygiëne kinderenVoeding

Wel tandvriendelijk

Melk en melkproducten

Calcium en fosfor zijn goed voor je tanden. Je vindt ze terug in melk en melkproducten (bv. yoghurt, kaas, karnemelk). Melkproducten bevatten eiwitten en andere voedingsstoffen (vitaminen, mineralen, sporenelementen) die nodig zijn voor de ontwikkeling van je gebit. Om tandvriendelijk te zijn, mogen ze wel geen toegevoegde suikers bevatten.

Tussendoortjes

  • Kaas (met mate: kazen zijn goed voor de tanden maar bevatten veel vet en zout, waardoor ze minder goed zijn voor je algemene gezondheid) 
  • Rauwe groenten (bv. selder, wortel, komkommer) 
  • Noten (ongezoet en ongezouten) 
  • Suikervrije kauwgom (met mate): kauwen stimuleert de productie van speeksel, dat beschermt tegen cariës. Suikervrije kauwgom bevat vaak Xylitol, een zoetstof die cariës zou afremmen. 

Dranken

Water is het best voor de tanden. Vanaf 6 jaar drink men het best 1,5 liter water per dag. Koffie en thee zonder toevoeging van suiker kunnen voor afwisseling zorgen. 

Andere dranken worden beter niet dagelijks gedronken en bij voorkeur tijdens de maaltijd. Spoel nadien na met water. 

Overzicht van dranken in dalende volgorde van voorkeur
Water, koffie, thee (zonder suiker)  
Witte melk, soepgroentesap 
Gesuikerde melkproducten 
Vers, ongezoet fruitsap: bevat natuurlijke suikers en is zuur, maar is nog steeds beter dan de variant in brik omdat er veel vitaminen inzitten 
Aangelengde siropen 
Lightfrisdranken: bevatten geen suikers, maar zijn erg zuur 
Fruitsap met toegevoegde suikers
Frisdranken: bevatten veel suikers en zuren 

In onderstaande illustratie zijn de bovenste dranken zeer tandonvriendelijk. Ze worden beter slechts uitzonderlijk gedronken.

dranken

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen