HomeGezond levenKindSlaapHoe werkt slaap bij kinderen?

Slaapstructuur

De opbouw van de slaap bij kinderen is gelijklopend met die van volwassenen. 

Kinderen hebben wel een diepere slaap dan volwassenen. De diepe slaap bereikt haar piek tijdens de kinderleeftijd om dan tijdens de tienerjaren weer te verminderen tot de verhouding van een volwassene. 

Net als bij volwassenen, worden ook kinderen na de REM-fase even wakker voor ze overgaan naar een nieuwe slaapcyclus. De meeste kinderen draaien zich eens om, zuigen wat harder op hun fopspeen of kreunen eens, maar slapen zelfstandig weer in. Andere kinderen kunnen zichzelf niet opnieuw in slaap sussen, beginnen te huilen en roepen mama of papa. Doorslapen is eigenlijk zelfstandig terug kunnen inslapen.

Verschillende types

Ook bij kinderen heb je langslapers en kortslapers, avondtypes en ochtendtypes. Toch zijn kinderen doorgaans eerder ochtendmensen

Dat verandert pas tijdens de puberteit. Tieners besteden meer tijd aan sociale activiteiten (veelal in de avonduren), huiswerk, sport en hobby’s. Daarnaast zijn er de sociale en andere interactieve media. Bovendien verandert de hormonale huishouding tijdens de puberteit enorm.

Puberteit

Het hormoon melatonine beïnvloedt niet alleen de interne klok, maar ook de rijping van de geslachtsorganen. Daardoor speelt het een belangrijke rol bij het begin de puberteit. 

Tijdens de puberteit daalt de melatonineproductie, waardoor de melatonineafgifte later op de avond op gang komt (soms wel twee tot drie uur later). Hierdoor gaan pubers later naar bed, willen ze lang uitslapen en hebben ze moeite om vroeg op te staan. Bovendien wordt dit proces versterkt door het blauwe licht van beeldschermen (computer, tablet, telefoon). 

Niettemin neemt de slaapbehoefte tijdens de puberteit eerder toe dan af. Ook al gaan ze later slapen, pubers hebben hun slaap wel degelijk nodig.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen