HomeGezond levenKindSlaapSlaapgedrag veranderen

Hou een slaapdagboek bij

Als ouder maak je niet altijd een juiste inschatting. Je overschat vaak hoelang een kind huilt, maar onderschat ook hoeveel nachtrust daarmee verloren gaat. Een dagboek brengt inzicht

  • Vul het dagboek enkele weken in. 
  • Ga op zoek naar patronen en een manier om de situatie aan te pakken. 
  • Blijf ook nadien het dagboek invullen. Zo zie je of je aanpak werkt. 

Ook als slaapmoeilijkheden blijven aanhouden en je beslist om een huisarts of specialist te raadplegen, kan een slaapdagboek helpen om een diagnose te stellen. 

Hoe?

Je kan het slaappatroon van je kind in kaart brengen met het CM-slaapdagboek

Of je kan een slaapdagboek bijhouden aan de hand van concrete vragen

  • Slaapt je kind genoeg? 
    • Is je kind binnen het kwartier vrolijk en actief wanneer het wakker is? 
    • Valt je kind op onbedoelde momenten en plaatsen in slaap? 
  • Slaapt je kind moeilijk in? 
    • Ligt je kind vaak wakker in bed? 
    • Kun je het moeilijk inslapen linken aan gebeurtenissen overdag?  
  • Hoe verloopt het slaapritueel
    • Duurt het slaapritueel gemiddeld langer dan een halfuur? 
    • Verloopt het slaapritueel elke dag moeilijk? Kun je dit linken aan gebeurtenissen overdag? 
    • Slaapt je kind in het weekend meer dan twee uur per dag langer dan op weekdagen? 
    • Merk je andere grote verschillen tussen week- en weekenddagen?
  • Slaapt je kind door?  
    • Moet je ‘s nachts vaak opstaan voor je kind? 
    • Slaapt je kind de hele nacht in het eigen bed?

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen